8 % lidského genomu je virového původu

Aktuality |

Američtí a japonští vědci publikovali v časopisu Nature odhad, podle něhož je až 8 % naší DNA virového původu.

Speciálně odhalili velké sekvence vnesené do genomu člověka i dalších savců bornaviry (BDV), což jsou RNA viry napadající především koně, ovce a další hospodářská zvířata, které ale mohou přeskočit i na člověka. Akutní fáze onemocnění se projevuje především destrukcí neuronů, viry ale mohou člověka napadat i „tiše“ a nakopírovat se do jeho genomu. K této infekci docházelo v průběhu evoluce savců zřejmě opakovaně.

Nejedná se jen o sobeckou DNA, která nic nedělá (respektive škodí jen tím, že spotřebovává hostitelovy zdroje), některé tyto úseky mohou podle vědců po zmutování vyvolávat například schizofrenii, poruchy nálady a další psychické problémy.

Až dosud byly v lidském genomu známy hlavně sekvence původem od retrovirů. To jsou také RNA viry používající ke své replikaci reverzní transkriptázu (zajišťující „nestandardní“ přepis RNA-DNA).