Magnety složené z falešných prvků

Chemie |

Vědcům z Virginia Commonwealth University se podařilo vytvořit stabilní seskupení atomů („superatomy“), které dokáží svými imitovat jiné prvky periodické tabulky – alespoň svými magnetickými vlastnostmi.

Superatom z osmi atomů cesia a jednoho atomu vanadu uprostřed může například simulovat svými magnetickými vlastnostmi mangan. Struktura s osmi atomy cesia má zaplněnou nejvyšší elektronovou hladinu, takže by měla být stabilní (atom cesia má jeden valenční elektron, takže se takhle má docílit „inertní“ konfigurace obdobné vzácným plynům). Její magnetický moment je více než dvakrát větší než u atomu železa v železném magnetu a přibližně stejně velký jako má mangan.

Cesium je přitom navíc dobře vodivé; kombinace magnetických vlastností a elektrické vodivosti by z tohoto materiálu (a jiných podobných) mohla udělat základ budoucí elektroniky. Kdyby molekuly simulující jiné prvky byly navíc malé, mohlo by to třeba zvýšit i hustotu aktivních komponent v integrovaných obvodech nebo docílit vyšší hustoty ukládaných dat. Molekuly složené ze dvou vanado-cesiových superatomů by mohly najít uplatnění i v oblasti spintroniky (Spintronika pod lupou, druhý díl).

Spojením zlata a manganu by se zase mohl vytvořit superatom, který by sice nebyl elektricky vodivý, ale zato by mohl mít řadu aplikací v medicíně (pomocí magnetického pole by se například přesouval na určité místo spolu s léky, viz aplikace zlata k „upečení nádoru“, mohl by se uplatnit i pro zobrazovací technologie… na podobné téma viz také článek Magnety ze zlata).

Výzkumný tým vedl profesor Shiv N. Khanna. Článek na toto téma vyšel v Nature Chemistry.