Metan snad půjde těžit i z mořského dna

Aktuality |

O tom, že metan z hydrátů vody, ať již z věčně zmrzlé půdy nebo ze dna oceánů, by se mohl stát v blízké budoucnosti významným zdrojem energie, jsme zde už opakovaně psali. Nyní se objevuje metoda, jak metan ze dna moří dostat.

Pokud bychom vháněli do dna pod tlakem oxid uhličitý, metanové clustery vody se rozpadnou a metan se uvolní. Přitom se ještě navíc zbavíme CO2, který naopak v ledu pode dnem oceánů vytvoří vlastní hydráty.

Novou metodu, která ovšem zatím funguje pouze v laboratorních podmínkách, představil Tim Collett z United States Geological Survey na setkání American Chemical Society. Ideální by bylo zkombinovat někde vedle sebe těžbu metanu s těžbou klasického zemního plynu, v němž se vyskytuje oxid uhličitý. Ten by se oddělil a použil na místě, odpadly by náklady na přepravu CO2.

Vypadá to nadějně, protože současně se, zdá se, objevují i ekonomicky metody těžby metanu z věčně zmrzlé půdy (Metan z věčně zmrzlé půdy půjde snad už brzy těžit). Uvidíme, jaké technologie se dočkáme rychleji. Lze předpokládat, že těžba se rozběhne v Kanadě nebo na Aljašce – možná až opět vyskočí vzhůru ceny ropy? Odhaduje se, že celosvětově je na Zemi mezi 10 na 15 až 10 na 17 krychlových metrů metanu v podobě hydrátu.