Prstence Saturnu letos zmizí

Aktuality |

Prstence Saturnu postupně mizí. K podobné události dochází jednou za 15 let. V letošním roce zmizí prstence úplně, a to během srpna.

Jednou z oblíbených zábav astronomů amatérů je pozorování úkazů měsíců planety Jupiter. Čtyři největší z nich lze pozorovat už malým dalekohledem. Spatřit můžete, jak se měsíce schovávají za kotouček obra Sluneční soustavy, nebo naopak přecházejí před ním a vrhají stín na atmosféru Jupiteru. Něco podobného nyní pozoroval i Hubblův kosmický dalekohled. Ten se ale nezaměřil na Jupiter ale na jeho planetárního bratra – Saturn.

Saturn a jeho měsíce

Saturn a jeho měsíce. Větší obrázek na Exoplanety.cz

Na fascinujícím snímku můžete spatřit měsíce Titan, Enceladus, Dione a Mimas. Patrné jsou i stíny (shadow), které měsíce vrhají na atmosféru Saturnu a jeho slavné prstence. Hubblův kosmický dalekohled pořídil nevšední snímek 24. února 2009, kdy se Saturn nacházel 1,25 miliard kilometrů od Země.

Povšimněte si také Saturnových prstenců, které postupně mizí. K podobné události dochází jednou za 15 let. V letošním roce zmizí prstence úplně a to během srpna. Tuto podívanou bohužel neuvidíme, neboť v té době nebude planeta pozorovatelná. Nyní ale Saturn na obloze pozorovat lze. Po celou noc ho nalezneme v souhvězdí Lva. Nenechte si tak podívanou na mizející prstence ujít.

Převzato z webu Exoplanety.cz.