Tyrannosauři měli rádi malé (k obědu)

Aktuality |

Bitvy mezi obřími predátory a obřími býložravci křídového období by dnes jistě byly filmovým trhákem, podle všeho k nim však docházelo jen výjimečně – asi ze stejného důvodu, jako se dnes v africké savaně běžně neutkávají lvi se slony.

Lov velké kořisti s sebou pro predátora nese velké riziko zranění. I když by souboj pravděpodobně vyhrál, stejně se mu nevyplatí, pokud se může živit i jinak. A tak i hrozivý Tyrannosaurus rex podle všeho lovil hlavně dinosuřátka, eventuálně kusy oslabené a nemocné.

Oliver Rauhut a David Hone, paleontologové z mnichovského Ludwig-Maximilians-Universität, tvrdí, že lov mláďat měl i další výhody – na rozdíl od dospělého dokonale opancéřovaného býložravce se dinosuřátko jistě dalo také lépe roztrhat a strávit. Fakt je, že dnešní krokodýli, vzdálení příbuzní dinosaurů, mají v žaludku extrémně kyselé prostředí – pokud už tyrannosaurus dokázal kost své oběti uhryznout a polknout, mohl ji také strávit a získat z ní mj. minerály.

Nápadné je podle obou vědců také to, že mezi fosíliemi dinosaurů se jen výjimečně nacházejí zbytky mláďat – možná byla v převážné většině prostě strávena.

Poznámka: Menší množství mláďat ve fosilizovaném záznamu lze ovšem vysvětlit i čistě fyzikálními procesy – menší šance na dochování. (Tady by bylo zajímavé, zda malý podíl mláďat mezi fosíliemi platí i pro predátory – ale nakonec i ti mohli být ve věku nevinné mladosti kořistí.)