Český experiment úspěšně vypuštěn na oběžnou dráhu na družici Proba 2

Aktuality |

Přístroj DSLP bude monitorovat hustotu plazmatu v okolí družice.

***tisková zpráva AV ČR

Dnes byla z ruského kosmodromu v 02:50 CET Pleseck úspěšně vypuštěna raketa se dvěma družicemi Evropské kosmické agentury (ESA): SMOS (Soil Moisture and Ocean Salinity) a Proba-2 (PRoject for OnBoard Autonomy). Na palubě družice Proba 2 je umístěn vědecký přístroj duální segmentová Langmuirova sonda (DSLP) pro měření základních parametrů kosmického plazmatu v okolí družice, který byl vyvinut v České republice. Český přístroj sestává ze dvou senzorů umístěných na slunečním panelu družice, elektroniky a jednotky pro předzpracování naměřených dat. Cílem projektu je v praxi ověřit nově navržené senzory a techniky měření, které bude možné využít v budoucích projektech zaměřených na výzkum prostředí v okolí planet a jejich měsíců. Přístroj DSLP bude monitorovat hustotu plazmatu v okolí družice.

Družice Proba 2 se nachází na oběžné dráze ve složeném stavu a postupně bude zahájeno její oživování. Ověřování funkčnosti všech subsystémů družice a všech přístrojů umístěných na družici bude probíhat po dobu následujících tří měsíců. Poté bude zahájena plně operační fáze projektu. Nominální životnost družice Proba 2 je plánována na dva roky.

Přístroj byl vyvinut ve spolupráci pracovníků Astronomického ústavu a Ústavu fyziky atmosféry, AV ČR, v.v.i., Research and Scientific Support Department (RSSD) ESA ESTEC, Noordwijk, Holandsko, Czech Space Research Centre (CSRC) v Brně a SPRINX Systems pod vedením Pavla Trávníčka (AV ČR).