Druhá Země bude představena v květnu 2011

Aktuality |

Exoplaneta zemského typu, která okolo svého slunce obíhá v obyvatelné zóně, bude veřejnosti představena v květnu 2011. Nejedná se o únik informací z týmu dalekohledu Kepler, ale o výsledek zajímavé statistické analýzy.

Kosmický dalekohled Kepler je favoritem na post objevitele exoplanety o velikosti Země, na jejímž povrchu mohou být podmínky k životu. NASA od počátku mise upozorňuje, že k objevení podobné exoplanety u hvězdy typu Slunce bude nutné odpozorovat tři její tranzity, což zabere přibližně 3 roky. Když k tomu připočtete následná pozorování a zpracování výsledků, máme zde jako datum oznámení objevu konec roku 2012.

Samuel Arbesman a Gregory Laughlin si dali tu práci a provedli analýzu dat již objevených exoplanet. Z ní vyplývá, že objev vytoužené exoplanety by měl přijít už v květnu příštího roku. Je toto datum reálné? Sami autoři uvádějí, že se jedná pouze o analýzu, která ve výsledku dokumentuje progresivní trend v objevování exoplanet a dává najevo, že oznámení objevu “druhé Země” je na spadnutí. Květen příštího roku sice vyloučit nelze, avšak jako bezpečnější odhad je nutné uvádět interval do konce roku 2013.

NASA oznámí další objevy Keplera patrně v lednu nebo únoru příštího roku. Mezi novými kousky mohou být exoplanety o velikosti srovnatelné se Zemí. Tyto exoplanety ovšem budou patrně obíhat okolo svých mateřských hvězd příliš blízko. Ačkoliv…nelze úplně vyloučit, že mezi úlovky budou i kamenné planety, obíhající okolo hvězd menších a chladnějších než Slunce. Obyvatelná oblast se u červených trpaslíků nachází mnohem blíže. Astrobiologové však zatím nemají příliš jasno, zda jsou červení trpaslíci tím pravým přístavem pro život…