Scienceworld.cz
PRO MOBIL

KLASICKY

Exoplanety obíhající v protisměru

Některé exoplanety to dokonce zvládají hravě v opačném směru a ještě jim zbude čas se dohadovat o svém prvenství…

V roce 2008 byla v souhvězdí Labutě objevena exoplaneta HAT-P-7 b. O úspěch se postaral projekt HATNet, který pátrá po nových exoplanetách metodou tranzitní fotometrie. Název projektu HATNet se ostatně promítl i do jména exoplanety.

Ke konci května letošního roku pozoroval exoplanetu HAT-P-7 b tým vedený Noriem Naritou (National Astronomical Observatory of Japan) pomoci dalekohledu Subaru a zjistil, že okolo své mateřské hvězdy obíhá v retrográdním (opačném) směru.

Dne 1. července pozoroval tutéž exoplanetu stejným dalekohledem americký tým pod vedením Joshua N. Winn (Massachusetts Institute of Technology) a došel ke stejným závěrům. Výsledky obou pozorování byly zveřejněny nezávisle na sobě v srpnu a koncem října v odborném tisku.

Exoplaneta HAT-P-7b má hmotnost 1,7 Jupiterů a průměr 1,3x větší než obr sluneční soustavy. Okolo svého slunce obíhá s periodou jen 2,2 dní.

HAT-P-7b však není jedinou známou exoplanetou, která obíhá okolo své hvězdy v opačném směru. V souhvězdí Štíra má kolegyni, se kterou má mnoho společného. Exoplaneta WASP-17 b se totiž také nachází ve vzdálenosti 1 000 světelných let od Země a rovněž byla objevena metodou tranzitní fotometrie, i když konkurenčním projektem SuperWASP. Kamarádky však z obou exoplanet asi nebudou, neboť se na internetu perou o prvenství.

Která z nich je tou první známou exoplanetou s opačným směrem oběhu? Objev exoplanety HAT-P-7 b byl ohlášen 6. března 2008, její kolegyně pak 6. srpna 2009. Na první pohled je tedy jednoznačným vítězem HAT-P-7 b. Objev WASP-17 b byl však naneštěstí oznámen jen několik hodin předtím, než první z týmů, pracujících s dalekohledem Subaru ohlásil, že dávno předtím objevena HATP-P-7 b obíhá opačně. Vzhledem k tomu, že obě zprávy dělil krátký čas, splynuly v jednu a na různých webech se dozvíte různé verze toho, která exoplaneta byla tou první.

Převzato z webu Exoplanety.cz.

autor Petr Kubala