Fíkové vosičky žily stejně už před desítkami milionů let

Aktuality |

Fíkové vosičky žijí v těsné symbióze s fíkovníky. Vazba je to velmi specifická, každému z asi 800 známých druhů fíkovníku v podstatě odpovídá jeden druh vosičky, která ignoruje ty ostatní.

Na britském ostrově Wight byly v minulosti objeveny fosilní pozůstatky hmyzu tehdy pokládané za mravence. Experti (Steve Compton z Univerzity of Leeds a jeho kolegové) však nyní došlo k závěru, že se jedná právě o fíkovou vosičku. Exponáty bylo třeba pečlivě zkoumat pod mikroskopem, vosičky jsou totiž dlouhé jen asi 1,5 mm.

Nálezy jsou datovány do doby před 34 miliony lety a podle vědců jsou od současných fíkových vosiček prakticky k nerozeznání. Lze předpokládat, že minimálně stejně stará je tedy i příslušná adaptace a máme před sebou dalšího kandidáta na „živou fosílii“; vědci věří, že symbióza vosiček a fíkovníků by mohla existovat i více než 60 milionů let. Dosud nejznámější fosílie fíkových vosiček byly staré asi 20 milionů let a zachovaly se v kusu jantaru nalezeném v Dominikánské republice.

Fíkové vosičky pyl fíkovníků přenášejí ze stromu na strom aktivně, protože jím krmí své larvy. Přitom jako vedlejší efekt oplodní pylem i samičí květy. Vosičky pyl sbírají ho do jakýchsi „kapes“, jež byly identifikovány i ve fosilním nálezu.

Poznámka: Blanokřídlý hmyz včetně společensky žijících druhů byl hojně rozšířen už v druhohorách.