Hubblův dalekohled se svého nástupce asi nedožije

Aktuality |

Za pár dní tomu budou dva roky od okamžiku, kdy k Hubblovu dalekohledu naposled zamířil americký raketoplán. Podle hrubého odhadu byla servisní misí prodloužena akceschopnost legendárního astronomického přístroje o pět let.

Vše se bude odvíjet zejména od stavu gyroskopů – obřích setrvačníků, které udržují polohu dalekohledu v kosmickém prostoru. Nástupcem Hubblova dalekohledu má být Kosmický dalekohled Jamese Webba (JWST). Nad jeho startem se ovšem stahují černé rozpočtové mraky.

JWST není nástupcem Hubblova dalekohledu v pravém slova smyslu. Současná legenda, která je ve vesmíru už od roku 1990, totiž pracuje primárně v oblasti viditelného záření, sekundárně pak koketuje s blízkým infračerveným a ultrafialovým zářením. Parketou JWST bude výhradně infračervené záření, což je poměrně logický krok. V posledních letech totiž zažila velký rozmach pozemská astronomie. Aktivní a především adaptivní optika umožňují velkým dalekohledům minimalizovat pozemské nešvary – především vliv atmosféry. Ve výhledových plánech je stavba obřích dalekohledů, jako například Evropského extrémně velkého dalekohledu (E-ELT), který má vyrůst v Chile a disponovat zrcadlem o průměru 42 m.

Také mnohé pozemské dalekohledy částečně operují v oblasti infračervené astronomie, k jejímu plnému využití ovšem musíme do kosmického prostoru. Infračervené záření je přitom klíčem k mnoha horkým tématům současné astronomie.

Astronomové, kteří si udělali stříhací kalendář do startu JWST, museli vloni na podzim navštívit papírnictví. Nezávislá komise vydala zprávu, podle které byl celý projekt od začátku značně podfinancován a potřebuje nutně injekci ve výši 500 milionů dolarů pro následující dva roky, aby mohl být dodržen termín startu v roce 2015. Tato zpráva přišla v době, kde se v USA škrtají výdaje, kde to jen jde a země zápasí s velkými rozpočtovými schodky a zadlužením. Bylo tedy nereálné, že by se nalezlo 500 milionů dolarů pro letošní či příští fiskální rok.

Nový šéf projektu Richard Howard oznámil v únoru letošního roku, že JWST se do vesmíru nevydá dříve než v roce 2016. Další menší posun nastal v pondělí, kdy byl na grilovačce v podvýboru Senátu ředitel NASA Charles Bolden. Jednou z otázek, která na jednání padla, byla věnována i JWST. Bolden prakticky vyloučil potřebu finanční injekce v rámci rozpočtu na fiskální rok 2011. Zda a kolik budou jeho lidé potřebovat pro JWST ve fiskálním roce 2012, se právě počítá. Na stole je ovšem otázka, zda NASA v případě potřeby nějaký ten dolar navíc dostane. Předsedkyně výboru úřad varovala před tím, aby díky otálení nakonec nedošlo ke zbytečnému prodražení celého projektu.

V letošním roce by měla NASA hospodařit dle aktuálních informací s rozpočtem ve výši 18,45 miliard dolarů. V tuto chvíli už většina lidí okolo JWST počítá, že dalekohled odstartuje do vesmíru v roce 2018 a to ještě bůh ví jestli. Z technického hlediska jde ovšem vše relativně dobře. Vyrobeno už bylo 75% hardware pro JWST, začaly i testy šesti segmentových zrcadel pro kosmický dalekohled.

Převzato z webu Exoplanety.cz, upraveno