Nově objevená elementární částice může být Higgsův boson

Aktuality |

Dlouho hledaný Higgsův boson byl možná konečně nalezen. Vyplývá to z oznámení experimentů ATLAS a CMS na semináři v CERN, jenž se v této Evropské laboratoři pro fyziku částic na francouzsko-švýcarské hranici uskutečnil 4. července 2012. Výsledky zmíněných experimentů pracujících na urychlovači LHC totiž prokazují objev nové elementární částice, jejíž dosud zjištěné vlastnosti naznačují, že může […]

Výsledky zmíněných experimentů pracujících na urychlovači LHC totiž prokazují objev nové elementární částice, jejíž dosud zjištěné vlastnosti naznačují, že může jít skutečně o Higgsův boson. V úterý 31. července tyto experimenty, na nichž se podílejí i čeští vědci, zaslaly k publikaci v časopise Physics Letters B články obsahující podrobnější popis způsobu, jak byla tato částice objevena.

Higgsův boson hraje důležitou roli v tzv. standardním modelu mikrosvěta, jenž shrnuje naše dosavadní znalosti základních stavebních kamenů hmoty a sil mezi nimi působících. Jeho interakce s ostatními částicemi standardního modelu (kvarky, leptony a nosiči sil) zajišťuje fyzikální konzistenci standardního modelu pro všechny procesy a libovolné energie.

Na experimentu ATLAS spolupracuje i početná skupina více než šedesáti vědců z Fyzikálního ústavu Akademie věd ČR, Univerzity Karlovy, Českého vysokého učení technického a Univerzity Palackého v Olomouci. Experti těchto institucí již přispěli k vývoji a výstavbě několika částí detektoru ATLAS, podílejí se i na provozu detektoru ATLAS a zpracování a fyzikální analýze dat. Jsou též spoluautory zmíněné publikace.

Připravily: Fyzikální ústav AV ČR, Univerzita Karlova v Praze, České vysoké učení technické v Praze, Univerzita Palackého v Olomouci a Odbor mediální komunikace Kanceláře AV ČR