Objeven jeden z nejhmotnějších meteoritů

Aktuality |

Nestává se každý den, aby astronomové nalezli obří meteorit, který k nám kdysi dávno přicestoval z vesmíru. Vědci přitom dostávají poměrně často na stůl řadu kamenů, o kterých se jejich nálezci domnívají, že jsou mimozemského původu. Baolin Zhang (planetarium v Pekingu) se vydal do autonomní oblasti Sin-ťiang, aby ověřil řadu zpráv o existenci obřího meteoritu. Menší […]

Baolin Zhang (planetarium v Pekingu) se vydal do autonomní oblasti Sin-ťiang, aby ověřil řadu zpráv o existenci obřího meteoritu. Menší vědecká expedice dorazila na místo ve výšce 2 900 metrů nad mořem v polovině července. Už po pár minutách bylo vědcům jasné, že mají před sebou jeden z největších známých železných meteoritů. Jeho rozměry jsou přibližně 2,3 x 1 m, což by podle odhadů znamenalo hmotnost okolo 25 tun. Nově nalezený kousek by tak mohl atakovat dosavadního čínského rekordmana, kterým je meteorit Armanty nalezený v roce 1898 s hmotnosti 28 tun.

Nový meteorit je přikrytý masivní žulovou deskou. Vědci se domnívají, že oba geologické útvary mohly být přemístěny ledovcem. Na meteoritu byly rovněž nalezeny vyryté vzkazy z roku 1980, takže lidé o existenci tohoto balvanu věděli řadu desetiletí, nikoho však nenapadlo, že by mohl být mimozemského původu.

Vědci chtějí nyní provést testy, které by měly určit, zda nově nalezený meteorit a ten z Armanty jsou sourozenci a pocházejí z jednoho tělesa nebo zda se jedná o souhru náhod. Důležité bude také přesnější určení hmotnosti. Už teď je však jasné, že nový meteorit se do historie zapíše jako 4. nebo 5. nejhmotnější známý kosmický vetřelec.