Před 60 lety se vedle děrných štítků objevila i magnetická páska

Aktuality |

Problém s přetrháváním pásky vyřešili vědci IBM „vakuovým sloupcem", který mírně natahoval část pásky mezi dobou přístupu.

tisková zpráva společnosti IBM

Společnost IBM si dnes připomíná 60 let ode dne, kdy začala využívat magnetickou pásku v IT. Odstartovala tak moderní éru elektroniky. Tato technologie umožnila velkým výpočetním přístrojům ukládat výsledky operací v digitální podobě na kotouče magnetické pásky namísto děrných štítků. Vytvořila tak zcela nový způsob, jakým zobrazovat a získávat informace z digitálních dat.

V polovině minulého století si IT společnosti kladly zásadní otázku, kam zaznamenávat výsledky svých výpočetních operací. Konstruktéři IBM se na ní rozhodli hledat odpověď v nové technologii – magnetické pásce. Ta byla dosud používána pro zachycení zvuku a slibně vypadalo i její použití pro velké počítačové systémy. Bohužel pásky nebyly dostatečně pevné. Velké kotouče s páskami poháněly silné motory, které se rychle rozjížděly i zastavovaly, takže se páska často přetrhla.

Právě tento problém se konstruktéři IBM rozhodli řešit a 21. května 1952, když společnost uváděla na trh první komerční počítač s názvem IBM 701, představili i úložný systém, jenž znamenal naprostý přelom ve využití magnetické pásky. Problém s přetrháváním pásky vyřešili „vakuovým sloupcem“, který mírně natahoval část pásky mezi dobou přístupu. Vytvářel tak vlastně jakousi vyrovnávací paměť, díky níž se páska dokázala vypořádat s náhlými starty a zastaveními. Inovace se rozšířila napříč odvětvím a odstartovala moderní éru výpočetní techniky.

Magnetická páska se využívá dodnes, mimo jiné třeba v televizním vysílání. Přední řecká televizní společnost AlphaTV provedla souběžně s 60. výročím magnetické pásky generální opravu své úložné infrastruktury, k níž použila vysoce výkonné a vysokokapacitní pásky od IBM. Ty jí umožňují rychlejší přístup k videím a umožňují ukládání více videí v podstatně menším prostoru. Přechod stanice AlphaTV na úložné řešení IBM podtrhuje význam a hodnotu výzkumu v oblasti magnetické pásky, který probíhá od „revolučního“ roku 1952.