První tkalci z Gruzie: Věstonice přišly o prvenství

Aktuality |

Dolní Věstonice se pyšní několika prvenstvími – jedním z nich až dosud bylo tkaní; konkrétně zde tehdejší obyvatelé zpracovávali vlákna kopřiv (viz např. starší rozhovor na toto téma).   Archeologové a paleobotanikové z Harvardu a dalších vědeckých institucí ale nyní objevili ještě starší doklady zpracování rostlinných vláken v dnešní Gruzii. Lidé zde zpracovávali len už […]

Archeologové a paleobotanikové z Harvardu a dalších vědeckých institucí ale nyní objevili ještě starší doklady zpracování rostlinných vláken v dnešní Gruzii. Lidé zde zpracovávali len už před 34 000 lety. Stopy lněných vláken byly objeveny v tehdy obývané jeskyni, přičemž divoký len rostl v jejím bezprostředním okolí. Není úplně jasné, k čemu všemu byla vlákna používána (oděvy? koše? provazy? nitě k šití kůží?). Všechny tyto technologie by v místním hornatém a drsném kraji jistě hodily.

Některá z nalezených vláken byla zkroucená (lana?), jiná obarvená (tkané oděvy?). Předměty jako celek se bohužel dávno rozpadly, zbytky lnu se dochovaly ve vzorcích hlíny v rozměrech viditelných pouze pod mikroskopem.

Tkaniny z Věstonic se datují do doby před zhruba 28 000 lety.

Zdroj: Eurekalert