Sonda Messenger potvrdila led na Merkuru

Aktuality |

Věci, které byste na Merkuru zdravým selským rozumem nečekali? Možná pobočku McDonaldu a potom vodu.

Merkur je první planeta Sluneční soustavy, je nejblíže Slunci a na jeho povrchu tak bude pekelné horko. Na druhou stranu nemá tento nejmenší člen planetární rodinky plnohodnotnou atmosféru, která by toto vedro distribuovala i tam, kam sluneční paprsky nedopadají. A taková místa na povrchu skutečně existují. Najdeme je na dně kráterů v oblasti obou pólů. Americká sonda MESSENGER, co by historický první oběžnice Merkuru, nyní potvrdila to, co víme už delší dobu. Na dně zmíněných kráterů minimálně u severního pólu by měl být vodní led a to dokonce až trilion tun!

Zatímco běžná teplota na Merkuru se pohybuje kolem 400°C, na dně kráterů je kolem mínus 170°C.

Podle teorií se led na povrch Merkuru dostal díky dopadům komet. V médiích se už objevily informace, že studium Merkuru může mít vliv na naše znalosti o vzniku a vývoji života na Zemi. Jak? Inu, přítomnost velkého rezervoáru vodního ledu na Merkuru může posílit teorie o tom, že komety donesly větší množství vody také na Zemi.

Sonda MESSENGER potvrdila led několika nezávislými metodami. Infračervené laserové pulsy výškoměru odhalily světlé plochy v devíti kráterech, neutronový spektrometr v  nich pak našel stopy vodíku.