Umělá sladidla bez hořké pachuti

Aktuality |

Některým lidem vadí na umělých sladidlech typu sacharinu či acetylsulfamu K doznívající pachuť, občas popisovaná jako trpká, častěji jako hořká.

Vědci nyní objevili látku, která příslušný receptor blokuje – molekulu GIV3727. Využití by mohla najít nejen v umělých sladidlech, ale mohla by také blokovat pachuť léků nebo se přidávat i do některých potravin a nápojů. Údajně jde o vůbec první inhibitor tohoto typu fungující u člověka, objevitelé z firmy Givaudan Flavors (a dalších komerčních i akademických institucí) proto jeho přesné chemické složení tají. Než se na ni přišlo, vědci vyzkoušeli tisíce neúspěšných kandidátů.

Jak ukázaly dosavadní pokusy, GIV3727 by měla potlačovat (úplně nebo alespoň částečně) hořkou chuť prakticky u každého, naopak by nijak neměla ovlivnit vnímání sladkosti.

Příslušné receptory hrají roli nejen v chuti, ale i při regulaci glukózové homeostáze v zažívacím traktu nebo při detekci některých vdechovaných chemikálii. Zablokování receptoru umožní lépe zkoumat i tyto funkce.

Zdroj: Sciencedaily