V tropickém pralese je jen dvakrát víc druhů hmyzu než v lese na Moravě

Aktuality |

Bohatství a rozmanitost života na Zemi tvoří zejména hmyz, pavouci, stonožky a jim podobní tvorové, jedním slovem členovci.

oznámení tiskového odboru AV ČR

Obývají většinou tropy a ani po několika staletích pečlivé práce biologové dosud nevěděli, kolik jejich druhů v tropickém lese vlastně žije. Nyní na tuto otázku odpovídá mimořádně detailní studie, právě uveřejněná v prestižním vědeckém časopisu Science (abstrakt zde). Na náročné badatelské práci (projekt IBISCA-Panama) zkoumající členovce žijící od hrabanky až po vrcholky panamského pralesa se významně podíleli i čeští vědci z Akademie věd ČR.

Výzkumný projekt IBISCA-Panama, vedený Dr. Yvesem Bassetem z Přírodovědecké fakulty Jihočeské univerzity, zahrnoval 102 vědců z 21 zemí, včetně Dr. Lukáše Čížka a prof. Vojtěcha Novotného z Entomologického ústavu Biologického centra AV ČR. Ti po dva roky v pralese sbírali vzorky z jeřábů, heliových balonů i plošin umístěných vysoko v korunách stromů. Třídění a určování sesbíraných 130 000 členovců zabralo osm let. Dnes tak už víme, že na 6 000 hektarech tropického lesa v Panamě žije přibližně 25 000 druhů členovců.

„Rozmanitost členovců je nepřekonatelná; máme jich zde dvacetkrát víc druhů než rostlin, zatímco na každý ptačí druh připadá 83 druhů členovců,“ vysvětluje Dr. Yves Basset. Jeho spolupracovník Dr. Lukáš Čížek upozorňuje na překvapivou skutečnost, že tropický les je jenom dvakrát druhově bohatší než srovnatelně velká oblast jihomoravských lužních lesů a Pálavy, odkud známe téměř 12 000 druhů členovců. „V jedné věci jihomoravské luhy tropické lesy Panamy dokonce předčí, a to v rychlosti těžby dřeva. Náš stát totiž na jejich ochranu rezignoval a naše biologicky nejbohatší lesy po svém spravují dřevaři, kteří za posledních dvacet let vykáceli většinu cenných starších porostů,“ podotýká Dr. Lukáš Čížek.

Podle Dr. Basseta je velmi zajímavé, jak hodně závisí druhové bohatství živočichů na bohatství rostlin. „Toho lze prakticky využít, protože rostliny se počítají lépe než členovci. V minulosti jsme použili rozmanitost rostlin k odhadu celosvětového počtu druhů hmyzu a teď vidíme, že tato metoda byla správná,“ říká další spoluautor článku prof. Vojtěch Novotný.

Studie též potvrzuje prominetní postavení společného týmu Biologického centra AV ČR a Jihočeské univerzity ve výzkumu ekologie tropického hmyzu, neboť se jedná v posledních deseti letech již o čtvrtý článek v časopisech Science či Nature vedený jedním z jeho členů.

foto