Včely asi decimovala virová infekce, mobily ani pesticidy za to nemůžou

Aktuality |

V letech 2007-2008 vymřela celá řada včelstev v Severní Americe i v Evropě. Dokonce se pro tento jev vyplatilo utvořit zkratku: CCD, v tomto případě colony collapse disorder.

May Berenbaumová z University of Illinois v Urbana-Champaign analyzovala genetické rozdíly mezi včelstvy, které byly chorobou postiženy, a zbytkem (starší genetická data). Ukázalo se, že mezi oběma skupinami existují rozdíly v asi 65 genech a v genetickém materiálu, který zřejmě vnesly viry typu picorna (jedná se o RNA viry, picornaviry způsobují např. u člověka hepatitidu A). Ať už genetická odchylka způsobila náchylnost k virové infekci nebo její část byla viry vyvolána, zde je podle všeho hlavní příčina problému, který v USA zredukoval počet včel medonosných asi o třetinu.

Možná, že virová infekce způsobila i zvýšenou citlivost včel k nějakému dalšímu faktoru, který včely jinak snášejí dobře. Ať tak či onak, primární příčinou CCD podle studie nejsou ani bakteriální infekce, ani pesticidy (o mobilních telefonech jako možných vinících se už zdroj vůbec nezmiňuje, to zřejmě byla jen klasická městská legenda).

Analyzovaná data byla získána v USA. Nyní lze provést analýzu i v jiných zemích a možná zkusit i preventivní monitoring včelstev, aby se zjistilo, jak moc jsou do budoucna ohrožené.

Viz také: Hrozba úbytku včel je spíše mýtus. Zde se polemizuje s obavami z toho, že by úbytek včel mohl vyvolat potravinovou krizi.