Ve vesmíru dokáže vznikat i uracil, báze RNA

Aktuality |

Vědcům v NASA Ames Research Center se podařilo připravit z pyrimidinu uracil, tedy jednu z bází v RNA.

Na tom není samo o sobě nic zvláštního, uracil je z heterocyklu pyrimidinu přímo odvozený. Cílem ale bylo ukázat, že uracil může snadno vznikat za podmínek, které panují ve vesmíru – tedy za teplot nad absolutní nulou a ve vakuu. Ke vzniku uracilu stačilo na kus ledu obsahující pyrimidin působit ultrafialovým zářením.

Pyrimidin se nachází v řadě meteoritů, jeho jednoduchou přeměnu na uracil se ale až dosud dokázat nepodařilo. Současný úspěch samozřejmě není argument přímo pro panspermii, ale opět se ukazuje, že ani složité organické látky nemusely vznikat na Zemi, ale biologická evoluce je mohla dostat už hotové přímo pod nos.

Dosud není mimochodem ale úplně jasné, kde se v meteoritech bere samotný pyrimidin. K syntéze možná dochází v mezihvězdných oblacích prachu a plynu, podle jiné teorie by mohl vznikat v umírajících obřích červených hvězdách. Dusíkaté heterocykly nejsou moc stabilní (např. v porovnání s cykly pouze z uhlíku), experimenty v NASA ale ukázaly, že i radiaci přežívají déle, než se dosud soudilo. Pyrimidin také může být před zářením chráněný uvnitř ledových zrnek.

Zdroj: Sciencedaily