Geneticky modifikované krávy dojí lidské mléko

Biologie |

Geneticky modifikované krávy produkují mléko obsahující proteiny podobné těm z lidského mléka. Produkt by proto mohl doplnit/nahradit kojení i současné kojenecké výživy.

Vědci takto vytvořili zatím asi 300 krav plemene Holstein. Jejich mléko obsahuje mj. i lidský lysozym, který u kojenců v prvních dnech života zlepšuje fungování imunitního systému. Krávy jsou po „úpravě“ sledovány, ale jejich vzhled ani chování se nijak nezměnily.

Projekt vedl Ning Li z Čínské zemědělské univerzity a kromě jeho kolegů s akademické sféry se na něm podílela i čínská firma GenProtein. Pro produkci lysozymu i dalších lidských proteinů byly použity přímo lidské geny vpravené do embryí. Dodatečný čistící postup pak v mléku upraví podíl tuku i celkové sušiny, takže se bude blížit lidskému i v těchto parametrech a kojencům by mohlo podobně chutnat i by ho dokázali snadněji metabolizovat než mléko kravské.

Složení mléka bylo po sledovanou dobu konstantní a jeho chování by mělo vyhovovat i americkým normám pro pasterizaci. Na trh v USA by se produkt mohl dostat docela rychle, v Evropě je všechno tohle samozřejmě běh na velmi dlouhou trať.

Studie byla publikována v PLOS One.

Zdroj: PopularScience.com

– Je to hezké, vkládat lidské geny živočichům zřejmě umožňuje „praštit dvě mouchy jednou ranou“: naštvat jak některé zelené aktivisty, tak i některé církve. Z toho lze ale odvodit, že to technologie nebude mít jednoduché…

– Co zkusit krávy modifikovat tak, aby produkovaly mléko stravitelné i pro lidi trpící v dospělosti laktózovou intolerancí?