Proč napadla Lamarcka evoluční teorie?

Biologie |

Jean Baptiste Lamarck navrhl první moderní verzi evoluční teorie dávno před Darwinem – v roce 1809. Co ho k myšlence o proměnlivosti druhů vedlo?

Asi tušíme, že ne genetika ani žádné zkušenosti chovatelů. Jako nejpřirozenější by se zdálo, že evoluci navrhl proto, aby vysvětlil minulost – fosilní nálezy. Ty však byly v té době ještě poměrně málo četné a daly by se vykládat např. i různými katastrofickými teoriemi. Lamarck biologickou evoluci postuloval ne proto, aby vysvětlil minulost, ale přítomnost. Na základě geologických zjištění se podle něj dá říct, že prostředí se mění. Jak pak ale mohou být organismy přizpůsobené prostředí a současně neměnné?

Lamarck tedy uvažoval v zásadě takto. Máme tři tvrzení:

– Geologie ukazuje proměny Země

– Existuje adaptace organismů/druhů na prostředí

– Druhy jsou neměnné

Tato tři tvrzení nemohou platit současně, a protože pro první dvě máme empirickou evidenci, je třeba se vzdát třetího. Bez ohledu na samotné mechanismy evoluce, které Lamarck vysvětloval chybně, je tato základní logika platná a přesvědčila většinu odborníků již před vystoupením Darwina.

Zdroj: Marcello Barbieri: Organické kódy, Academia, Praha 2006