Šimpanzí kresby diagnostikovány jako výtvor psychotika

Biologie | 06.08.10

Při experimentech byly kresby lidoopů dávány psychologům - s tím, aby určili problémy autorů. Psychologové diagnostikovali paranoidní či schizoidní sklony, eventuálně vazbu na otce. Ač nerozpoznali živočišný druh autora, zajímavé bylo, že vždy správně určili pohlaví.

Šimpanzí kresby diagnostikovány jako výtvor psychotika



***pravidelné páteční "přetištění" staršího článku

Můžeme u zvířat pozorovat něco, co připomíná lidské umění? Složitá otázka...

Nejstarší umělecké artefakty známe z doby před asi 100 tisícem let. Z toho se někdy usuzuje, že dokonce ani první Homo sapiens nic jako uměleckou činnost neprovozovali. Neandrtálci určité umění sice měli, je dochováno však až z doby před cca 40 tisíci lety, kdy již byli v kontaktu s Homo sapiens - je tedy otázkou, zda ho vyvinuli sami. Z tohoto hlediska by tedy umění bylo čímsi velmi pozdním.

Z druhého úhlu pohledu můžeme za "umělecké" chování pokládat třeba ptačí zpěv. Samozřejmě, že takové chápání věci je do značné míry zavádějící - ptačí zpěv mívá obvykle funkci různých namlouvacích rituálů, zatímco umělecká činnost bývá právě definována jako postrádající jakýkoliv smysl (respektive smyslem umění je zase ono samo). Ale ještě z jiného úhlu pohledu - opravdu nemá umění u člověka nějaký vztah k pohlavnímu výběru? Minimálně v této souvislosti mohlo vzniknout.
(Některé ptačí zpěvy mají s lidským uměním společné i to, že se do dalších generací přenášejí nikoliv geneticky, ale kulturně.)

Nechme na chvíli spekulací a podívejme se, jak jsou na to s uměleckou činností naši nejbližší příbuzní, lidoopi. Několik velmi zajímavých příkladů u šimpanzů, goril i lidoopů popisuje Jared Diamond.
Šimpanz Kongo takto vytvořil několik kreseb, které neukazoval ostatním šimpanzům (Opět otázka - je umění určené pro druhé, nebo spíše pro jeho autora? Uvádí se, že by mělo mít komunikační roli...). Jeho i další výtvory byly dokonce prodávány na aukcích, ještě další byly anonymně přimíchány do "lidských" výstav a nadšeně chváleny uměleckými kritiky.

Zajímavé jsou i experimenty, při nichž byly kresby lidoopů dávány psychologům - s tím, aby určili problémy autorů. Psychologové diagnostikovali paranoidní či schizoidní sklony, eventuálně vazbu na otce. Ač nerozpoznali živočišný druh autora (a pochopitelně ani věk - šimpanzi dospívají rychleji, takže kreslí už v jednom roce), zajímavé bylo, že vždy správně určili pohlaví.
Zůstávají otázky:
- Chovají se takto lidoopi i ve volné přírodě?
- Pokud lidoopi po skončení "práce" ztrácejí o své výtvory zájem (nesnaží se je uchovávat apod.), znamená to, že se o umění nejedná?

Co se týče konkrétního umění, D. Moris ve své (už dost staré a dnes nepříliš uznávané) knize Nahá opice uvádí, že vrcholem šimpanzích schopností je nakreslení kruhu a rozlišení jeho vnitřku a vnějšku (například vybarvením).
Diamond pak kromě šimpanzů uvádí dokonce příklad slonů, kteří "čmárají" do písku či hlíny chobotem. Otázka, zda to lze označit za uměleckou činnost, je opět sporná.

Zdroj: Jared Diamond: Třetí šimpanz, Paseka, Praha, 2004 - podrobnosti http://www.paseka.cz/80-7185-533-2.html





Související články




Komentáře

09.08.10, 17:42 mity

definice

Rovněž souhlas s MartinemP: Domluvme se na přesné definici pojmu "umění" a pak se o tom můžeme dál bavit.

Já taky jsem a nejsem věřící - záleží to na tom, co tázající vnímá pod pojmem "bůh".

09.08.10, 15:26 doxtan

vznik umění

vždycky, když si v muzeu prohížím votivní předměty nápadně připomínají pohlavní orgány nebo ženské siluety, tak si říkám, jak to umění vlastně vzniklo. A jestli tohle je umění.

06.08.10, 11:59 Petr

Souhlasím s Martinem

Je fraktální útvar více uměním, nebo matematikou? Když člověk čte knihu "Vesmír plný umění" (Barrow) hranice mezi vědou a uměním se mu ještě více rozmlží. Vždyť i o obecné teorii relativity prohlásil Max Born: "Je jako velké umělecké dílo, z něhož se můžeme těšit a z dálky je obdivovat."
Zdarec, Petr Mareš:-)

06.08.10, 11:15 MartinP

Umění, neumění

Zajímavé informace o šimpanzích. Co se však týče otázek, zda se jedná či nejedná o umění, spolu s Wittgensteinem se domnívám, že slova nemají svůj předem daný význam, ale získávají jej až používáním. Takže v oblastech, kde se o "umění" nikdy nemluvilo (např. u zvířat) a kde nelze běžné definice umění použít (viz třeba Wikipedia: "Art is the process or product of deliberately arranging elements in a way to affect the senses or emotions."), nemá slovo "umění" ještě daný význam. A je jen na diskutujících, zda tomu "umění" říkat budou či ne. Nehledě na to, že ani u některých výtvorů lidských autorů (např. "kráva v lihu") nepanuje shoda, zda se jedná o umění.

Napsat vlastní komentář

Pro přidání příspěvku do diskuze se prosím přihlašte v pravém horním rohu, nebo se prosím nejprve registrujte.