Temná hmota pozemského života

Biologie |

Mohla by kromě bakterií, říše archea („archebakterie") a eukaryotních organismů existovat ještě další říše pozemského života? Nemyslí se tím přitom viry ani nic na způsob živých jílů, ale buněčné organismy.

Celá řada jednobuněčných organismů, především těch extremofilních nebo mořských, představuje jakousi biologickou obdobu temné hmoty. Víme o nich docela málo, protože je neumíme kultivovat v laboratoři.

Jonathan Eisen z University of California v Davisu ale nalezl v genetickém materiálu z takto nasbírané „živé hmoty“ docela podivné sekvence DNA nepodobné jiným organismům. Přišel proto se spekulací, že by mohlo jít o další, čtvrtou hlavní říši pozemského života, jen vzdáleně příbuznou ostatním buňkám.

Na projektu se podílel také známý Craig Venter. Vědci jako techniku použili dosud relativně mladou metodu zvanou metagenomika (analýza DNA nasbírané prostě z prostředí, aniž se snažíme o laboratorní kultivaci). Aplikovali ji na vzorky získané v rámci Global Ocean Sampling Expedition. Některé genetické sekvence patřící do superrodin recA a rpoB byly přitom značně odlišné od podoby těchto sekvence u organismů ve všech dalších živočišných říší. Jde snad tedy o nějaké úplně odlišné (zřejmě) mikroorganismy?

Skeptici ovšem podotýkají, že získané výsledky nemusejí mnoho znamenat. Může jít třeba o genetický materiál viru. Může jít o organismus žijící v nějakém biotopu, kde selekční tlaky způsobily zvlášť rychlý vývoj určitého genu. Vlastně o příslušném organismu nic nevíme, museli bychom znát celý jeho genom, což je ovšem při použití metagenomiky právě problematické.

Ale na druhé straně – i oddělení říše archea od „pravých“ bakterií je dílem relativně nedávné doby…