Vkus samic: Partner jako potrava?

Biologie |

Stávající modely ukazují, že pokud se jednou vytvoří určité sexuální preference samic, budou mít systém tendenci se ubírat stále dál od původní rovnováhy. Ocas páva bude dále košatět. Pro samici je výhodné se spářit s takovým samcem, kterého preferuje většina samic - díky tomu se pak lépe uplatní její synové (= její geny). Otázkou však je, kde se vzala ona původní preference...

Stávající modely ukazují, že pokud se jednou vytvoří určité sexuální preference samic, budou mít systém tendenci se ubírat stále dál od původní rovnováhy. Ocas páva bude dále košatět. Pro samici je výhodné se spářit s takovým samcem, kterého preferuje většina samic – díky tomu se pak lépe uplatní její synové (= její geny). Otázkou však je, kde se vzala ona původní preference…

Jednou z možných odpovědí je prostě náhoda, takové řešení je však poněkud neuspokojivé. Jaké jsou další možnosti?
Experimenty prováděné s pavími očky ukázaly, že samičky těchto ryb bezvýhradně preferují oranžové samečky. Je to zřejmě dáno tím, že taktéž preferují oranžovou potravu.
(Zde zase hraje roli to, že oranžové ovoce obsahuje na rozdíl od plodů jinak zbarvených beta-karoten, který slouží jako provitamín pro tvorbu vitamínu A. Vitamín A má potom zásadní vliv na fungování imunitního systému pavích oček.)

Zdroj: Jaroslav Petr Klonování – Hrozba, nebo naděje, Paseka, Praha, 2003, http://www.paseka.cz

Teorii, podle které preferované zbarvení samečků může nějak připomínat oblíbenou potravu daného druhu, uvádí také článek Davida Štorcha v časopise Vesmír (2003/2, podrobnosti http://www.vesmir.cz/02_2003/109.htm). V tomto případě se vychází z průzkumu chování ptáků hnízdících na Nové Guineji.

Zbývá ještě opačný pohled na věc: Určitě nebude preferováno takové zbarvení samečků, které by mohlo nějak připomínat predátory.
No a důvodem pro preferenci jasných barev by mohlo být i to, že takoví samci jsou prostě jasněji viditelní/zaznamenatelní (ovšem i pro predátory).

Poznámka: Možné testování u člověka. Koresponduje nějak preferovaný typ sexuálních partnerů a preferovaný typ potravy? Existuje vztah mezi stravovacími zvyklostmi a barvou vlasů? Vyplatí se muži chodit převlečen např. za kaviár a šampaňské? :-) (pomiňme, jak by takový převlek měl vlastně konkrétně vypadat)
Omlouváme se za problémy s přidáváním komentářů k článkům. Komentáře prosím zasílejte e-mailem na pavel_houser@idg.cz.