Oteplování Marsu způsobují místní větry

Astronomie |

Za 30 let, které uplynuly od přistání sondy Viking, vzrostla teplota na Marsu o 0,65 C. Kde je příčina globálního oteplování Rudé planety?

Podle vědců z NASA (konkrétně z Ames Research Center) by na vině mohl být vítr, který přemisťuje mračna marsovského rudého prachu. Tím ovšem odkrývá tmavší povrch planety, který posléze absorbuje více slunečního tepla. Mars se otepluje a ledové čepičky na jeho pólech se postupně zmenšují.

Podle odborníků je celý proces navíc poháněn kladnou zpětnou vazbou – oteplování zvyšuje intenzitu větrů vanoucích nad povrchem. Pokud to takhle půjde dál, mohou polární čepičky vysublimovat zcela. Možné je ale i to, že proces má spíše náhodný/cyklický charakter a silnější větry rozmístí relativně světlý prach znovu po větší části planety a povrch se následkem toho opět ochladí.

– Vztah popsaných procesů ke klimatickým pochodům na Zemi asi není valný. Na Zemi barevné vlastnosti povrchu ovlivňuje sníh, ledovce, vegetace, aerosoly v ovzduší…
– Klimatické pochody na Marsu nás zajímají samozřejmě i s ohledem na minulost Rudé planety, kdy měla klima podobnější naší Zemi.