Počítání v černé díře

Fyzika |

Černá díra o hmotnosti 1 kg (poloměr 10 na -27 metru) by zvládla vykonat 10 na 51 operací za sekundu. Pokud by nadále platil Moorův zákon, pak bychom takovýto notebook mohli koupit někdy ve 23. století.

Na Science Worldu jsme již publikovali několik článků o chápání vesmíru jako gigantického počítače (viz např. http://www.scienceworld.cz/sw.nsf/ID/E92C9EF797DEE56DC1256E970048C267). Veškeré fyzikální procesy můžeme chápat jako výpočty – Computo, ergo sum. Zajímavé je, že podle některých názorů by mohla jako využitelný počítač fungovat i černá díra.

"Výstupem" tohoto počítače by samozřejmě bylo to jediné, co z černé díry vystupuje – tedy Hawkingovo záření. Tady ovšem vzniká hlavní problém: Zmizí informace spadlá spolu s hmotou do černé díry z hlediska vnějšího pozorovatele jednou provždy ("černá díra nemá vousy"), nebo jí nějak odpovídá Hawkingovo záření? Samotný Hawking dospěl údajně v posledních letech k závěru, že informace navždy nemizí a může černou díru opustit.
Pokud by tomu tak bylo, pak by paradoxně černá díra šla využít i k provádění výpočtů – otázka by byla zakódována do hmoty, kterou bychom vrhli dovnitř, výsledek bychom pak odečetli ze záření. Myšlenka je to samozřejmě značně bizarní…
Černá díra o hmotnosti 1 kg (poloměr 10 na -27 metru) by zvládla vykonat 10 na 51 operací za sekundu (odpovídá počtu částic, které vytvoří černou díru o hmotnosti 1 kg). Paměťový prostor by odpovídal 10 na 16 bitů (odpovídá horizontu událostí, respektive ploše jeho povrchu). Jak poznamenávají autoři článku v Scientific American, pokud by nadále platil Moorův zákon, pak bychom takovýto notebook mohli koupit někdy ve 23. století :-). Potřebné černé díry by snad mohly být vyráběny v urychlovačích částic.

Zdroj: Steh Lloyd, Y. Jack Ng: Černé díry jako počítače, Scientific American, červen 2005

Otázka: Jak dlouho by však černá díra o hmotnosti 1 kg vůbec vydržela, než by se celá "vypařila"? (v článku se uvádí 10 na 21 s). A jak by vůbec člo zařídit, aby náš notebook z černé díry požíral pouze zadání výpočtu a nehltal veškerou hmotu kolem sebe? Byla by kilogramová černá díra v prostředí naší Země vůbec stabilní?