Ytterbium ukazuje neobvyklé vlastnosti supravodičů

Fyzika |

Vlastnosti sloučenin ytterbia podle vědců ukazují cestu k vývoji nových supravodivých materiálů. Výzkum je založen hlavně na novém chápání kvantově kritického bodu.

Neobvyklé vlastnosti supravodičů na bázi ytterbia jsou známy už několik let, aniž by však někdo rozuměl tomu, co je způsobuje. Změnit by to mohl výzkum fyziků z University of Tokyo a Rutgers University.

Kvantově kritický bod (QCP, quantum critical point), v němž vedle sebe existují zdánlivě protichůdné elektrické a magnetické vlastnosti látky, se dosud nedařilo u materiálů docílit jinak, než víceméně náhodným laborováním s vnějšími parametry – tedy třeba vnějším magnetickým polem, změnami tlaku nebo přidáváním chemických nečistot. Výzkumníci ale tvrdí, že sloučenina YbAlB4 (ta sama o sobě vypadá krajně podivně, viz obrázek) se ve stavu kvantově kritického bodu může vyskytovat i bez složitého ladění. Molekule se přizdívá Ybal (vyslovováno why-ball).

Ybal je supravodivý jen těsně nad absolutní nulou, v tom přínos nespočívá. Má jít ale právě o přesné určení onoho kvantově kritického bodu, kdy má látka existovat ve zcela zvláštním stavu hmoty (critical strange metal phase). Ten se v článku přirovnává k černé díře – nemůžeme ho pozorovat přímo, ale jen podle účinků na okolí.

Zdroj: Sciencedaily

Podrobnější výklad viz zdroj.

Obrázek: Kredit: Courtesy Science/AAAS

Poznámka: Autor se omlouvá za případné dezinterpretace původního textu.