Baterie ze šneků

Chemie |

Tedy přesněji řečeno z purpurinu – a purpurové barvivo se ve starověku jak známo získávalo ve Fénícii z mořských plžů.

Vědci z City College v New Yorku, Rice University a US Army Research Laboratory tvrdí, že purpurin by mohl nahradit kobalt v roli materiálu elektrody (katody) v li-on baterii. Purpurin je totiž tvořen aromatickým cyklem, na který jsou napojeny karbonylové a hydroxylové skupiny, což z molekuly tvoří vhodného kandidáta na přenos elektronů. V pokusném článku by s purpurinem podobně jako v klasické baterii reagovala lithiová sůl představující elektrolyt.
Dnes by nikdo nevařil šneky, purpurin se už dávno získává z kořenů rostliny mořena (rubia). Nebo by se vyráběl synteticky. Výzkum se samozřejmě ohání ekologickými důvody, nedostatkem kobaltu, jeho toxicitou a potřebou proto stávající li-on baterie recyklovat. Purpurin by se prý mohl získávat z biomasy – že by po řepce aspol. další nápad, jak omezit využití zemědělské půdy k výrobě potravin? Podle vědců je příslušná chemie celkem jednoduchá; pochopitelně lze počítat s tím, že příslušná baterie bude dražší nebo mít jiné technologicky méně výhodné vlastnosti, ale purpur je holt, hm, zelený…