Tisk jako paví ocas a motýlí křídla

Technologie |

Řada ptáků a motýlů nevytváří své barvy pomocí pigmentů, ale rozptylem světla – příkladem toho je paví ocas. Výzkumníci se už dlouho snaží tuto techniku okopírovat. „Rozptylový“ tisk by mohl mít řadu výhod, například rychlost...

Týmu vědců z Národní univerzity v Soulu pod vedením Sunghoon Kwon se nyní podařilo takové syntetické „strukturální“ barvy připravit.

Tzv. M-Ink (M = magnetický) může být údajně použit k výrobě všech barev viditelného spektra a velmi rychlému plnobarevnému tisku. Inkoust obsahuje tři složky: nosnou kapalinu, magnetické nanočástice a látku na bázi pryskyřice. Pomocí magnetického pole lze pak měnit rozložení nanočástic a tím i to, jak odrážejí světlo. Bez magnetického pole je barva inkoustu hnědá. Pomocí více elektromagnetů lze vytvářet i různobarevné křivky.

Obraz se ustálí působením UV světla, po čemž pryskyřice ztuhne. Navíc lze nechat ztuhnout i jen části obrazu (osvit přes „masku“), pak změnit polohu elektromagnetů, pokračovat v dobarvování zbytku a teprve pak ho nechat ztuhnout. Jakmile se postup zautomatiozuje, plnobarevnou stránku A4 by touto technikou mohlo být podle výzkumníků možné vytisknout za pouhou sekundu, dosud to ovšem takhle rychle nefunguje.

Technologie by se také dala použít proti padělkům – například by se nějaký bod vůbec ztuhnout nenechal a vzor by se zde pak objevil až dodatečně působením magnetického pole ve zkoušecím zařízení.

Metoda konkuruje vytváření tohoto typu barevného vzoru pomocí laseru (viz „duha“ na DVD). Tisk lze ale provést do větší hloubky, takže vzor se nesetře, navíc si lze hrát i s různými potisky, které jsou vratné a dají se dále „editovat“.