Na jak dlouho bude zacpána dálnice D1, pokud zde v pondělí ráno havaruje kamion a zcela zablokuje dopravu? Tuto otázku si častokrát kladou nejen sami řidiči spěchající do práce, ale mnohdy i samotní silničáři. Při rozhodování se totiž musí spolehnout na své vlastní instinkty.
***oznámení Vysoké školy báňské – Technické univerzity Ostrava
To se však brzy změní. Vědci z Vysoké školy báňské – Technické univerzity Ostrava totiž pracují na systému Floreon+ založeném na modelování a simulacích pomocí výkonných výpočetních prostředků, které by měly pomoci řešit krizové situace nejen na silnicích.
Povodně, ekologické havárie, dopravní kolaps, to vše jsou situace, které vyžadují především rychlý zásah. Výzkumníci z Vysoké školy báňské – Technické univerzity Ostrava proto vytvářejí simulační modely, které by měly dokázat předpovídat jejich vývoj a nabízet různé varianty řešení. „Z těchto simulací se záchranné složky mohou například dozvědět, jaká se vytvoří kolona aut a kdy by mohlo dojít k obnovení běžného provozu, pokud bude po určitou dobu kvůli havárii v provozu pouze jeden jízdní pruh, “ uvádí Vít Vondrák, jeden z tvůrců systému Floreon+, a dodává: „Tato informace pak umožňuje zlepšit efektivní rozhodování, které šetří čas a peníze všem zúčastněným, včetně občanů uvízlých v zácpě.“
Systém Floreon+ vychází ze zpracování a analýzy aktuálních i historických dat, což však vyžaduje špičkovou výpočetní techniku. Proto Vysoká škola báňská – Technická univerzita Ostrava společně s partnery připravila projekt Centrum excelence IT4Innovations, jehož jádrem je pořízení velmi výkonného superpočítače. Na tento projekt zažádala o dotace ze strukturálních fondů Evropské unie, konkrétně z Operačního programu Výzkum a Vývoj pro Inovace, který má na starosti Ministerstvo školství. Využití superpočítače by však nebylo zaměřeno pouze na simulace krizových situací, ale také na výpočetně náročné simulace v oblasti nanotechnologií, farmaceutiky, fyziky, informatiky a průmyslu.
O systém Floreon+ již projevil zájem také Hasičský záchranný sbor České republiky (HZS ČR). „V současné době je připravována revize zákona o krizovém řízení, která by měla vycházet vstříc právě takovýmto moderních nástrojům řízení. S tím však také souvisí úkol zajistit těmto systémům potřebná vstupní data a zároveň zabezpečit ochranu osobních údajů,“ zdůrazňuje genmjr. Ing. Miroslav Štěpán, generální ředitel HZS ČR, v narážce na obavy, aby takovéto systémy nepředstavovaly hrozbu v podobě vše sledujícího „Velkého bratra“. Dle autorů z Ostravy však systém potřebuje pouze agregovaná data, jednotlivá čísla SPZ či mobilních telefonů do systému vůbec nevstupují.
Komentáře
Napsat vlastní komentář
Pro přidání příspěvku do diskuze se prosím přihlašte v pravém horním rohu, nebo se prosím nejprve registrujte.