Tým pracovníků projektu TE-ERA Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně (UTB) zajistil představení nového variabilního vozíku pro tělesně postižené na paralympiádě ve Vancouveru. Multifunkční konstrukce umožňuje nejen pohodlné přemístění se z místa na místo jako v případě klasického invalidního vozíku, ale i aktivní sportování. Multifunkční „vozítko“ lze totiž přestavět na kolo nebo in-line brusle. Postiženému navíc umožní pohodlně si zahrát sledge hokej.
***tisková zpráva projektu Te-Era
Nápad postavit multifunkční invalidní vozík se zrodil z diskuzí mezi ředitelem Ústavu tělesné výchovy UTB Mgr. Zdeňkem Melichárkem, Ph.D a Romanem Herinkem z humanitárního sdružení Handicap Zlín. Ke spolupráci přizvali vedoucího Ateliéru průmyslového designu prof. Pavla Škarku, který zadal svým studentům úkol vytvořit nový design. „Na návrhu se podílelo asi pět studentů. Nejvýrazněji přispěl student 4. ročníku Jan Škola. Ten později svůj návrh představil za finančního přispění z evropského projektu TE-ERA i na paralympiádě,“ říká prof. Škarka.
Řešení vozíku je komplexní. Jde se o ultralehké vozítko s odpruženým rámem a speciálními tlumiči nárazů. „Jeho spodní část je možné jednoduše vyměnit – kolečka lze zaměnit za in-liny, za brusle na sledge hokej nebo za lyži, případně celý vozík snadno přeměnit na bicykl,“ vysvětluje čtyřiadvacetiletý student BcA. Jan Škola z Fakulty multimediálních komunikací.
Vytvoření neocenitelné pomůcky pro handicapované je vynikajícím příkladem spolupráce odborníků napříč součástmi UTB. Vývoj variabilního vozíku začal na konci roku 2007. Vývoj finančně zajistila Fakulta managementu a ekonomiky a odborníci z Univerzitního institutu zase zařídili ochranu užitného vzoru. „Fakulta multimediálních komunikací v rámci řešení projektu OP VK Technologické a ekonomické kompetence pro Evropský výzkumný prostor umožnila tvorbu 3D animace vozíku a účast Školy na představení ve Vancouveru,“ vysvětlila manažerka marketingu projektu TE-ERA Ing. Radomila Soukalová, Ph.D.
Konečná cena zatím není známa, odvíjet se bude od použitého materiálu i případného objemu výroby. Škola už za svůj nápad a design získal ocenění Design Cabinetu CZ a Národního technického muzea v rámci Národní ceny za studentský design 2008.
Cílem projektu Technologické a ekonomické kompetence pro Evropský výzkumný prostor CZ.1.07/2.2.00/07.0306 (akronym TE-ERA) je podpořit zavedení interdisciplinárního přístupu ke vzdělávání propojujícím znalosti nových technologií a ekonomie v souvislosti s politikou EU. Projekt spojil partnery z tradičně technologicky orientovaných regionů Libereckého, Moravskoslezského a Zlínského kraje, kteří společně připravili vzdělávací program TE-ERA. Ten prostřednictvím inovace ve výuce, užší spoluprací s technologicky orientovanými firmami a jejich zapojením do procesu výuky má za cíl rozvíjet mezioborové kompetence akademických pracovníků a posílit konkurenceschopnost studentů regionálních univerzit na trhu práce. TE-ERA je realizována díky finanční podpoře z Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu České republiky v rámci operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
Komentáře
Napsat vlastní komentář
Pro přidání příspěvku do diskuze se prosím přihlašte v pravém horním rohu, nebo se prosím nejprve registrujte.