Člověk |
Že lidé určitého věku mají tendenci se odlišovat od svých rodičů, ale i vrstevníků, je evidentní. Nicméně ne ve všem, pečlivě si své odlišnosti vybírají a v některých oblastech je většinový názor naopak přijímán neproblematicky.
Že lidé určitého věku mají tendenci se odlišovat od svých rodičů, ale i vrstevníků, je evidentní. Nicméně ne ve všem, pečlivě si své odlišnosti vybírají a v některých oblastech je většinový názor naopak přijímán neproblematicky.
Psychologové ze Stanfordu provedli následující test: dali teenagerům vyplnit dotazníky, ve kterých si měli vybrat ze tří značek určitého typu výrobku. Přitom jim bylo dopředu řečeno, že první výrobek preferuje 65 procent populace, druhý typ 25 procent a třetí typ pouze 10 procent.
V některých kategoriích výrobků, jako byly např. hudební CD, se mladiství snažili od většinového názoru odlišit a výrazně preferovali třetí odpověď. Jindy (šampon) ale dali naopak na názor většiny. Paralelně byl prováděn test, který zjišťoval, jak jsou určité skupiny výrobků vnímány z hlediska sebeindetifikace (jak u dotazovaného, tak vzhledem k tomu, jak si dotazovaný myslí, jak to vnímají ostatní). Ukázalo se přirozeně, že závěry obou průzkumů spolu korespondují: čím víc byl určitý výrobek pokládaný za „identifikátor“, tím víc se jeho volbou měli respondenti (a to nejen teenageři) tendenci odlišovat od postoje, o němž jim bylo řečeno, že je většinový.
Zdroj: Eurekalert
Poznámka: Každopádně se jedná o zjištění použitelné v marketingu – v určitých kategoriích zřejmě nemá smysl se snažit konzumentům namluvit, že se značka výrobku vztahuje k jejich osobní identitě, že se jejím používáním odlišují apod. – neboť takto příslušné výrobky nejsou vnímány.
Komentáře
Napsat vlastní komentář
Pro přidání příspěvku do diskuze se prosím přihlašte v pravém horním rohu, nebo se prosím nejprve registrujte.