Detroit vs. Silicon Valley: Soustředění průmyslu na jednom místě nepřináší jen pozitiva

Aktuality |

Na první pohled dává dobrý ekonomický smysl, aby se firmy působící v jednom oboru soustřeďovaly na jednom místě.




Zjednoduší se tak kontakt mezi dodavateli, respektive firmami působícími na různých místech výrobního řetězce. Ušetří se za dopravu meziproduktů na větší vzdálenosti. Lákavé je to i pro zaměstnance – když změní práci, mohou zůstat v oboru a najít si podobné místo bez toho, aby se museli stěhovat. Počítačový svět má své Silicon Valley, automobilový průmysl Detroit.
Zrovna příklad Detroitu naznačuje, že koncentrace oboru na jednom místě má ale i své stinné stránky. Alespoň to tvrdí Maxim Sytch z University of Michigan Ross School of Business. Kupodivu nezdůrazňuje, že recese/krize v určitém oboru bude pak na příslušném místě tíživější, jde mu spíše o psychologii podnikání. Podle jeho studie vede sousedství dodavatelů a odběratelů k tomu, že se mezi nimi vytvoří příliš těsné vazby, včetně osobních. Dodavatelé jsou přitahováni do příslušného „clusteru“ a posléze uměle vytvoří poptávku po svých službách, které ale růstu odvětví nijak nepomáhají.
Stych vše studoval na příkladu právních firem zaměřujících se na otázky duševního vlastnictví; odběrateli služeb byly společnosti ze sektoru biotechnologií a farmaceutického průmyslu. Ukázalo se, že firmy v těsném kontaktu s právními poradci platí více, protože uvěří, že potřebují příslušné služby (když dva ředitelé bydlí vedle sebe a hrají spolu golf, je takové přesvědčování přirozeně snazší); vedou nákladné, zdlouhavé a snad i zbytečné soudní spory. Navíc se outsourcing pro ně stane jedinou cestou, vůbec neuvažují, že by si příslušné know-how mohly zajistit samy (in-house).
Otázkou samozřejmě je, zda to platí i pro jiné obory/vztahy, právní služby jsou dost specifické.

Zdroj: Phys.org








Související články




Komentáře

Napsat vlastní komentář

Pro přidání příspěvku do diskuze se prosím přihlašte v pravém horním rohu, nebo se prosím nejprve registrujte.