tisková zpráva společnosti Siemens
V roce 2011 byl veřejnosti úspěšně představen letoun s hybridním pohonem, který umožnil snížit spotřebu paliva zhruba o čtvrtinu. Představoval tak první vlaštovku, která vnesla do letecké přepravy aspoň malou naději na ekologičtější provoz. Letecká doprava totiž patří k odvětvím, jež mají značný vliv na životní prostředí – do ovzduší například vypouští celá 2 % z celkového objemu emisí oxidu uhličitého. Pro letecké společnosti pak náklady na samotné palivo tvoří přibližně jednu třetinu veškerých výdajů. Konstruktéři konsorcia společností Siemens, EADS a Diamond Aircraft proto nezaháleli a vyvinuli novou verzi hybridního letounu s inovovaným pohonným systémem.
Nižší hmotnost, vyšší výkon
Stejně jako jeho předchůdce je nový letoun poháněn elektromotorem, který je napájen z generátoru roztáčeného malým spalovacím motorem. Letoun je navíc vybaven akumulátory, které elektromotor zásobují elektřinou při energeticky náročnějším vzletu a stoupání. Při klidném letu jsou pak akumulátory dobíjeny. Díky tomu může spalovací motor pracovat rovnoměrně na optimálních otáčkách, čímž se značně snižuje spotřeba paliva. Oproti předchozí verzi se vývojářům podařilo snížit hmotnost celého integrovaného pohonného systému přibližně o 100 kg. Samotný elektromotor například váží pouhých 13 kilogramů a poskytuje stabilní výkon 65 kilowatt. Na kilogram hmotnosti tak připadá 5 kW výkonu, tedy zhruba pětkrát více, než produkují konvenční průmyslové pohonné systémy.
Hybridy na vzestupu
Ač byl pohon zatím demonstrován pouze na malém dvoumístném letounu, v budoucnu by měly hybridní systémy proniknout i do podstatně větších letadel. Díky své rozšiřitelnosti by podle předběžných odhadů mohly relativně brzy pohánět i letadla s kapacitou až 100 pasažérů. Členové konsorcia nyní usilují o implementaci hybridního pohonného systému do helikoptér, menších letadel a také letounů pro komerční přepravu. Systém by měl potřebné certifikace získat zhruba za tři až pět let.