Barvy nás silně ovlivňují a lidé působící v reklamě a marketingu samozřejmě chtějí vědět, jak přesně. Nakonec to zajímá i nás ostatní, ať už jde o „marketing sebe sama“ (barva oblečení), tak třeba o zařízení bytu nebo vliv barev na schopnost se soustředit.
Výzkumníci University of British Columbia podnikli nyní rozsáhlý (600 účastníků) průzkum, který se zaměřil hlavně na to, jak se liší působení modré a červené. Účastníci průzkumu museli řešit řadu úloh na monitorech, kde na pozadí převládala jedna z barev.
Ukázalo se, že obě barvy mění zlepšují naše kognitivní schopnosti, každá ale jiných oblastech. Červená barva nikoliv překvapivě zvyšuje pozornost (proto se používá pro signalizaci nebezpečí; mimochodem, studie neřešila, nakolik je působení barev dáno kulturně a nakolik už biologicky). Zlepšila výkon při provádění korektur nebo schopnost si něco zapamatovat. Modrá barva u lidí zase zvyšovala pocit pohody (proto je nejspíš také univerzálně nejoblíbenější), což se projevilo ve schopnosti přicházet s novými nápady/kreativitou. Mimochodem, právě kvůli lepšímu pocitu se pak účastníci průzkumu většinou i nesprávně domnívali, že s modrou barvou řeší lépe veškeré úkoly.
Pro reklamu z toho vyplývá, že třeba červenou barvu obalu zboží si lidé snáze zapamatují, ale soustředí se přitom spíše na detaily než na nějakou „kreativitu sdělení“.
Zdroj: ScienceDaily
Komentáře
Napsat vlastní komentář
Pro přidání příspěvku do diskuze se prosím přihlašte v pravém horním rohu, nebo se prosím nejprve registrujte.