Metamateriály: Jak souvisí neviditelnost a nabíjení na dálku?

Aktuality |

Metamateriály se zmiňují nejčastěji v souvislosti s neviditelností, ovšem jejich využití může být mnohem širší. Klíčové je, že stáčejí paprsky jaksi „naopak“. Proč by tohle nemohlo fungovat i pro jiné formy energie, třeba při bezdrátovém nabíjení? Mohlo a opravdu to tak funguje, metamateriály v cestě mezi nabíječkou a přístrojem brání rozptylu a z hlediska účinnosti […]




Metamateriály se zmiňují nejčastěji v souvislosti s neviditelností, ovšem jejich využití může být mnohem širší. Klíčové je, že stáčejí paprsky jaksi „naopak“. Proč by tohle nemohlo fungovat i pro jiné formy energie, třeba při bezdrátovém nabíjení?

Mohlo a opravdu to tak funguje, metamateriály v cestě mezi nabíječkou a přístrojem brání rozptylu a z hlediska účinnosti přenosu energie pak vzdálenost v principu nehraje roli. To je důležité, protože jinak je bezdrátové nabíjení dnes zatím omezeno na přístroje s nízkou spotřebou, a to ještě musejí být blízko zdroji. Jinak by to bylo neúměrně drahé, ale hlavně bychom také mohli kvůli rozptýlené energii spolu s nabitím mobilu spálit vše kolem.

Pomocí metamateriálů se ale možnosti bezdrátového nabíjení výrazně zvýší. V první řadě dojde samozřejmě na elektroniku. Nemohly by se ale takhle nabíjet třeba i automobily? Neobejdou se zítřejší elektromobily bez baterií, nepůjde je napájet z elektráren na dálku? A co přenosy energie z elektráren na oběžné dráze, nebo naopak snadná cesta na oběžnou dráhu? A co křídla pro osobní použití („letadlo“ nebude muset nosit těžkou baterii?).

Podrobnosti: Computerworld.cz.











Komentáře

27.07.2014, 17:13

.... hello!!...

14.06.2011, 14:29 finetsky

Nabijanie.

Osobne si myslim, ze taketo zariadenia baterie mat vzdy bubu. Nie ste predsa stale v dosahu zdroja nabijania nech by mal akykolvek dosah. Nabíjacie stanice by ale ohli byť zabudované na svetelných križovatkách pod vozovkou a nabíjali by vaše auto-batérie kým stojíte a čakate na zelenu. Nabíjanie by sa začalo len vtedy ak nabijačka detekuje ID baterie ktora je na vas registrovana a mate nabity kredit z ktoreho sa vam platba za nabitie odrata. Taketo systemy najma v spojeni so super-kapacitatormi, ktore su schopne prijat velke objemy energie v kratkom case zvysili dojazd elektromobilov. V sucastnosti je to ich najvačšia nevýhoda.

Napsat vlastní komentář

Pro přidání příspěvku do diskuze se prosím přihlašte v pravém horním rohu, nebo se prosím nejprve registrujte.