Letadlo, které samo pomůže pilotovi přistát či auta, která mezi sebou mluví. Bezpečné a inteligentní dopravní systémy jsou v posledních letech tématem výzkumníků na celém světě a Češi si v tomto oboru vedou velmi dobře. Technologická agentura ČR (TA ČR) představila několik projektů, které v uplynulém období podpořila, a bezpečností a ekologičností dopravy se zabývají.
Tisková zpráva Technologické agentury ČR
Inteligentní dopravní systém
Jednou z priorit v oblasti výzkumu v dopravě je zvyšování bezpečnosti. Touto problematikou se zabývali výzkumníci v rámci projektu tzv. Inteligentního dopravního systému (ITS). „Jde o asistenční systémy, které zvyšují informovanost a komfort řidičů. Pokud se například na silnici objeví překážka, automobily si tuto informaci mezi sebou předají a oznámí to v předstihu řidiči. Ten se pak může na nečekanou překážku připravit,“ vysvětlila Rut Bízková, předsedkyně TA ČR s tím, že podle provedených analýz tak bude možné snížit nehodovost až o 20 procent. Řidiči se ale nemusí bát, že by jejich auto samo převzalo kontrolu nad řízením, protože systémy budou zcela dobrovolné.
„Projekt jsme podpořili v rámci programu Beta a jeho řešení proběhlo v kooperaci se společností Intens a dopravní fakultou ČVUT. Proběhly dokonce i testovací jízdy v běžném provozu na velkém pražském okruhu za účasti zástupců ministerstva dopravy a dalších expertů,“ sdělila Rut Bízková. Podle ní není ITS záležitostí budoucnosti, ale již přítomnosti. Od letošního roku se totiž nová vozidla budou vybavovat palubními jednotkami, které umožní kontakt mezi ostatními vozidly. Dostupné budou také jednotky do stávajících vozidel.
Bezemisní autobusy ve městech
Projekt tzv. Bateriových autobusů vychází z konceptu elektrobusů, se kterým přišla plzeňská společnost Škoda Electric společně s polským výrobcem karoserií Solaris a Západočeskou univerzitou. „Technologická agentura finančně podpořila vznik dvou nových typů autobusů PERUN poprvé představených před necelými dvěma roky. Nyní mají za sebou zkušební provoz v českých a polských městech a je zřejmé, o kolik jsou výhodnější než klasické autobusy se spalovacími motory,“ poznamenala předsedkyně TA ČR Rut Bízková. „Hlavní výhodou je zejména splnění nejpřísnějších kritérií v koncepci čistého životního prostředí, nesrovnatelně nižší provozní náklady a snížení hlučnosti,“ dodala. Nabíjení elektrobusů totiž může probíhat jak přes den, pomocí střešního dobíječe, tak i v noci. Na webu www.tacr.cz je možné nalézt detaily projektu a prohlédnout si záběry z testovacích jízd: http://www.tacr.cz/index.php/cz/zajimave-projekty/439-bateriove-elektrobusy-skoda.html.
Letadla na elektřinu a ultralight, který sám přistane
Technologická agentura ČR podporuje i aplikovaný výzkum společnosti Evektor, která se zabývá elektromotory. „Elektřina v letecké dopravě není z mnoha důvodů zatím příliš využívána. Společnost Evektor však již před dvěma lety úspěšně vyzkoušela letadlo s tímto pohonem a nyní se má začít sériově vyrábět,“ uvedla Rut Bízková s tím, že přestože původním prototypem bylo letadlo, společnost se také zaměřuje na využití elektromotorů a jejich součástek v automobilovém průmyslu.
S leteckou dopravou souvisí i projekt vedený pod Vysokým učením technickým v Brně, který se zabývá tzv. chytrým autopilotem zabudovaným v ultralehkých letadlech. Do tohoto typu letadel se doposud podobné technologie neaplikovaly, nicméně to se díky podpoře ze strany TA ČR mění. „Zabudovaný autopilot může například v případě nepříznivého počasí pomoci pilotovi bezpečně přistát. Není to ovšem tak, že by převzal úplnou kontrolu nad letounem, pilot se v takové situaci stává spíše supervizorem letu,“ informovala Rut Bízková.
Komentáře
Napsat vlastní komentář
Pro přidání příspěvku do diskuze se prosím přihlašte v pravém horním rohu, nebo se prosím nejprve registrujte.