Tým studentů ČVUT představil svou novou elektroformuli

Aktuality |

Formule FSE.01 je zatím první a jediný zástupce tzv. elektroformule v České republice.




***tisková zpráva ČVUT Praha

 Za účasti médií dnes proběhlo na Fakultě strojní Českého vysokého učení technického v Praze představení dvou zcela nových studentských formulí. První z nich je poháněna spalovacím motorem a nese označení FS.03. Druhý vůz je osazen pohonem čistě na elektrický proud a nese označení FSE.01. Pro každý z vozů je vytvořen zvláštní řešitelský tým. Letošní sezona byla ve znamení hned tří evropských soutěží kategorie Combustion. Nejlepší výsledek si tým formule FS.03 přivezl ze soutěže na španělském okruhu v Catalunyi, kde se studentům ČVUT podařilo vybojovat 2. místo mezi světovou konkurencí.

 

Kromě jízdy formule po dejvickém kampusu byly novinářům prezentovány i technické parametry nových formulí a představen tým studentů, který se na jejich vývoji podílí. Následovalo předání dvou finančních šeků Ing. Radku Tichánkovi, Ph.D., z týmu CTU CarTech. První šek ve výši 250.000 Kč věnoval ze svého fondu rektor ČVUT prof. Václav Havlíček a částka je určena na materiální výdaje spojené s vývojem formulí. Druhý šek na 100.000 Kč věnovala společnost Škoda Auto a.s. jako prémii, ke svému každoročnímu příspěvku, za výsledky dosažené v letošním roce. Členové týmu si také odnesli diplomy rektora ČVUT za příkladnou reprezentaci školy na soutěžích Formula Student/SAE v roce 2011. Vedení Fakulty strojní ČVUT udělilo členům týmu mimořádné stipendium, jako osobní ocenění dosažených úspěchů v sezóně 2011.

 

Projekt studentské formule ČVUT byl zahájen v roce 2007. V roce 2009 poprvé jako první a jediná z České republiky soutěžila na okruhu v německém Hockenheimu. Obsadila tehdy 59. místo. Minulý rok se ze stejného okruhu vrátili studenti s 18. místem, zde soutěžili s druhým vozem FS.02.

 

Vozy vznikají v dílnách Fakulty strojní a Fakulty elektrotechnické ČVUT v Praze a podílí se na nich mnoho ústavů fakult. Těmi jsou: Ústav strojírenské technologie a technologie obrábění (odlévání těhlic, výroba kompozitů, obrábění modelu airboxu), Ústav mechaniky (kompozity, rapid-prototyping, pevnostní zkoušky materiálů a lepených spojů), Ústav mechaniky tekutin (aerodynamika). Kompletace vozu, výroba drobných komponent, svařování rámu a výroba karoserie probíhá v dílně Ústavu automobilů, měření spalovacího motoru je prováděno v laboratořích Ústavu automobilů na Julisce (Praha 6) a stanoviště pro měření elektromotoru a jeho součástí je na Katedře elektrických pohonů a trakce na Fakultě elektrotechnické ČVUT.

 

Koncepce třetího vozu FS.03 je odvozena od dvou předchozích konstrukčních řešení, přičemž cílem bylo zejména snížit hmotnost vozu. Vůz FS.03 má hmotnost bez jezdce 223 kg, čímž se podařilo zredukovat hmotnost o 52,5 kg oproti loňské koncepci. Redukci hmotnosti přineslo použití nových lehčích komponent, zejména tlumičů (Penske), hnacích hřídelí, ráfků či aplikaci uhlíkového kompozitu na sání motoru, firewall, podlahu nebo kapotáž vozu. Nosnou konstrukci tvoří trubkový rám z  chrom-molybdenové oceli. Kola jsou nezávisle zavěšena na nápravě lichoběžníkového typu, těhlice jsou frézované z leteckého duralu. Všechna čtyři kola jsou brzděna kotoučovými brzdami v dvouokruhovém systému. Pohon vykonává motocyklový motor Yamaha R6 o výkonu 64 kW a točivém momentu 55 Nm, který je přenášen na zadní kola sekundárním řetězovým převodem přes diferenciál Drexler. 

 

Formule FSE.01 je zatím první a jediný zástupce tzv. elektroformule v České republice. Její koncepce se odkazuje na předešlé dva prototypy formulí na spalovací motor, ze kterých studenti převzali vhodné konstrukční prvky a upravili je dle svých požadavků. Výraznou úpravou prošel rám, převzatý z vozu FS.02, který bylo potřeba přizpůsobit v zadní části pro umístění výkonných LiPol baterií, které disponují celkovou kapacitou 8kWh. Rám je vyztužený na bocích a podlaze hliníkovými sendvičovými panely pro zvýšení tuhosti. Zadní kola jsou poháněna stejnosměrným elektromotorem o špičkovém výkonu 66 kW při 6900 1/min. Brzdění všech kol je pomocí kotoučových brzd.

 

Celkové náklady na studentské formule ČVUT dosáhly v roce 2011 částky 3.520.000 Kč. Z této částky byl rozpočet týmu Combustion 2.490.000 Kč (v hotovosti 1.270.000 Kč a v darovaném vybavení a službách 1.220.000 Kč). Rozpočet týmu Electric byl 1.030.000 Kč v hotovosti.

 

Projekt studentského formulového týmu CTU CarTech je realizován na ČVUT v Praze, které se podílí na jeho financování a vytváří podmínky pro jeho realizaci. Generálním partnerem je již čtvrtým rokem Škoda Auto a.s., která průběžně podporuje aktivity studentů. Dále se podílí na projektu třicítka partnerů, ať už finančně či materiálově, v podobě dodání svých produktů nebo služeb. Patří mezi ně například firmy Continental financováním výroby a materiální podporou, Faurecia výrobou výfukových svodů motoru, Swell obráběním dílů zavěšení kol, TRW Automotive dodáním brzdových komponent, SKF ložisky a kloubky, National Instruments, Kistler a HBM měřící technikou a sběrem dat, Festo finančně a pneumatickým systémem řazení, Fronius poskytnutím technologie pro svařování, Freeair poskytnutím výkonného elektromotoru a další neméně významní partneři z oblasti automobilového průmyslu a ostatních odvětví.

 

 Formule ČVUT 

údaj

FS.02, rok 2010

FS.03, rok 2011

výsledky

Německo 18.

Anglie 7.

Itálie 6.

Španělsko 2.

hmotnost formule

275 kg

223 kg

karoserie

sklolaminát

uhlíkový kompozit

motor RZ6 – výkon

63 kW

64 kW

akcelerace 0-100

4,4s

3,9s

rozpočet

1,4 milionu

cca 2 miliony

spolupráce se středními školami

výherci ze dne otevřených dveří v Anglii s týmem formule

inzerovaných sponzorů

17

29

 











Komentáře

Napsat vlastní komentář

Pro přidání příspěvku do diskuze se prosím přihlašte v pravém horním rohu, nebo se prosím nejprve registrujte.