Závisí matematické schopnosti na pohlaví?

Aktuality |

Vědci z Villanova University Philadelphia provedli průzkum zaměřený na to, jaké rozdíly jsou ve vstupních studijních předpokladech u dívek a chlapců, jsou-li nějaké.




***tisková zpráva společnosti Scio

Při všeobecně přijímaném předsudku, že kluci mají na matematiku “buňky”, působí jejich zjištění velmi překvapivě: závěr jejich studie je takový, že dívky jsou ke studiu matematiky vybaveny stejně dobře jako chlapci, jejich horší výsledky však vyplývají z toho, že si nevěří.  Podle studie je právě nízká míra důvěry ve vlastní matematické schopnosti tím, co brání lepšímu rozvoji dívek v matematice a následně také způsobuje, že zákonitě nemají zájem studovat technické obory, informatiku a další, v nichž hraje matematika důležitou roli.
Jedna z výzkumnic, doktorka psychologie Nicole Else-Quest, k výsledkům řekla: „Výsledky ukazují, že dívky zvládnou matematiku stejně dobře jako chlapci, pokud jim poskytneme správné vzdělávací nástroje a pokud před sebou uvidí příklady úspěšných žen, které se v tomto oboru prosadily.” Pozastavuje se také nad přístupem obou skupin k řešení testu matematiky, který byl součástí průzkumu: “Bez ohledu na velmi podobné předpoklady pro zvládání matematiky, chlapci mají daleko větší důvěru ve své vlastní matematické schopnosti než dívky a jsou také více motivováni zvládnout test z matematiky dobře.”
Zvláštní pozornost zasluhuje také zjištění, které přinesl doprovodný dotazník pro rodiče. Ti v něm často přiznávají, že nejsou schopni svým dětem pomoci při vypracování domácích úkolů z matematiky, což podle průzkumníků může snižovat sebedůvěru dětí.
Průzkum přitom není žádnou lokální záležitostí. Data byla sesbírána z 69 zemí a je v nich zahrnuto téměř půl milionu studentů.

 

***

Poznámky:

– Obecně mají dívky na ZŠ/SŠ lepší výsledky než chlapci.

– Vnucuje se určité podezření ohledně politické korektnosti (vzpomeňme případ rektora Harvardu, odvolaném jen pro kvůli tomu, že někde zmínil možnost „biologických rozdílů“ mezi pohlavími), nicméně pro účely výuky matematiky je toto nejspíš lhostejné. Ať tak či onak, důležitost sebedůvěry a motivace je nesporná.

– Není „nadání pro matematiku“ součtem zcela rozdílných schopností? Pokud si vezmeme třeba IQ test, kde se doplňují posloupnosti čísel, nebo naopak otáčejí geometrické útvary, dosáhne člověk v obou často dost rozdílných výsledků. (Statisticky se zhruba uvádí, že ženy dominují ve verbální části IQ testů, muži v části prostorové představivosti.)

– Jak jednotlivé druhy inteligence ovlivní to, že ve vyspělých zemích děti dnes již vyrůstají s technikou, počítačovými hrami apod.? (Příznivý dopad na prostorovou představivost?)








Související články




Komentáře

Napsat vlastní komentář

Pro přidání příspěvku do diskuze se prosím přihlašte v pravém horním rohu, nebo se prosím nejprve registrujte.