Scienceworld.cz
PRO MOBIL
PRO MOBIL


KLASICKY
KLASICKY


Mravenci budují rovné cesty vlastními těly

S tropickými nájezdnými mravenci je trochu problém, protože zdaleka ne vše, co se o nich „ví“, odpovídá realitě. Mravenci ze střední a jižní Ameriky ale dokáží dokonce i upravovat cesty.

Studie, jejímiž autory jsou Scott Powell a Nigel Franks z University of Bristol, uvádí, že mravenci (Eciton burchellii) své pralesní komunikace spravují vlastními těly. Lehnou si do výmolů tak, aby povrch cesty byl rovnější a ostatní (nájezdu se v jejich případě může účastnit až 200 000 jedinců) mohli za kořistí postupovat rychleji. Ale i bez nějakého dramatického hromadného lovu se takové chování prostě vyplatí – ostatní mohou po cestě efektivněji dopravovat do mraveniště potravu.

Mravenci, kteří fungují jako takto podivní cestáři, navíc kupodivu nebývají ušlapáni. Když k večeru intenzita „dopravy“ poleví, vylezou z děr a vrátí se zpět do mraveniště. Zajímavé také je, že mravenci dokáží různě kooperovat při tom, jak zaplnit díru větší, než jsou oni sami. A nakonec je pozoruhodné i to, že si samotná mravenčí dělnice si vybírá k zaplnění díru svých rozměrů. Přitom jde pořád o stejné mravence, prostě „podkastu“ existující mezi normálními dělnicemi.

Odhady autorů studie ukázaly, že je to opravdu výhodné – pokud pár mravenců neshromažďuje potravu, ale stará se o komunikaci, je finálně shromážděno potravy více. Doklad velmi úzké specializace: jak se ukazuje, mravenčí společenství se dělí na více rolí, než jsme se dosud domnívali.

Zdroj: Eurekalert
http://www.eurekalert.org/pub_releases/2007-05/uob-asu052407.php
a další

Viz také:
Tažení vražedných mravenců
http://www.scienceworld.cz/sw.nsf/ID/463979608D68EEBBC1256E9700489C03

Střípky ze života mravenců
http://www.scienceworld.cz/sw.nsf/ID/FA422F5BA3A27A7AC1256FBF003A0CFD

Poznámky:
– je známo, že mravenci vlastními těly dokáží překonat vodní tok nebo vytvořit jakýsi živý žebřík mezi stromy. Tam to ale jinak nejde a na akci se účastní všichni. V tomto případě je zajímavé, že metoda slouží pouze ke zvýšení efektivity. No a pak je otázka, zda je příslušné povolání "zadrátováno natvrdo", nebo zda cestář může svoji profesi změnit podle aktuálních potřeb.

autor Pavel Houser


 
 
Nahoru
 
Nahoru