Člověk |
Všichni známe všemožné triky, jak změnit naše vidění skutečnosti (což může být jediná cesta, protože se skutečností nehneme). Těžko mohl někdo minout rčení o napůl prázdné vs. napůl plné sklenici.
Teď se podívejme na nejnovější výsledky studia podobných „autosugesčních“ metod.
Eran Magen z University of Pennsylvania ve Filadelfii publikoval v Proceedings of the National Academy of Sciences text o tom, že autosugesci lze provádět čistě tím, že si přeformulujeme svá dilemata. Nakonec tak prý dosáhneme lepších výsledků, než když se budeme snažit silou vůle apelovat na své lepší já („dnes večer nesníš půl kila čokolády“).
Výzkumníci zkoumali situaci, kdy jde o to, abychom dokázali odložit uspokojení – s tím, že za určitou věc budeme v budoucnu odměněni více (třeba tím, že se nebudeme zadýchávat při chůzi do schodů). Výzkumníci tvrdí, že okamžité pokušení lze nejsnáze ovládnout formulací otázky v podobě tzv. explicitní nuly.
Jinak řečeno, jednou z možností formulace dilematu je „skrytá nula“ – chcete raději dostat 1 000 Kč dnes nebo 2 000 za měsíc. Druhá verze je nulu vypíchnout. Chcete raději 1 000 Kč dnes a nulu za měsíc nebo 0 dnes a 2 000 Kč za měsíc. Prý už i takhle malá změna formulace změní výsledky, ve druhém případě byli lidé ochotni odkládat odměnu.
Pokus se navíc doplnil měřením pomocí fMRI. V centrech mozku spojených s odměnou (dorsal and ventral striatum) byla v prvním případě zaznamenávána větší aktivita. Ve druhém případě byla naopak zaznamenána větší aktivita v dorzolaterální prefrontální kůře, oblasti spojované s vůlí. Docházelo tedy k posílení schopnosti se ovládat, aniž by se člověk musel tolik snažit a bojovat proti vlastnímu mozku. Možná za rozdíl může to, že verze s explicitní nulou je delší a více aktivuje racionální uvažování, respektive nás spíš navádí počítat.
Zjištění můžeme využít sami pro sebe, pokud tedy si při otázkách typu „mám si dát raději 5 piv dnes a 0 piv zítra nebo…“ nebudeme připadat jako blbci a nedáme si ze zoufalství na uklidněnou raději 5 piv dnes a 5 piv zítra. Druhá věc je, že na okamžité uspokojení cílí reklama, takže tato zjištění mohou umožnit účinněji ji servírovat (a též s tím jistě souvisí třeba politický marketing, náboženství nabízející odměnu v posmrtném životě apod.).
Komentáře
04.12.2014, 05:37
.... good!!...
Napsat vlastní komentář
Pro přidání příspěvku do diskuze se prosím přihlašte v pravém horním rohu, nebo se prosím nejprve registrujte.