On-line svět prý směřuje k monopolizaci snadněji

Člověk |

V on-line světě relativně konstantní fixní náklady vedou k tomu, že kdo jednou získá více zákazníků, má zajištěny prudce rostoucí výnosy (zákon rostoucích výnosů namísto „zákona klesajících výnosů“ v klasické ekonomii).

On-line svět prý směřuje k monopolizaci snadněji



Coca-Cola a Pepsi spolu soupeří již přes 100 let, aniž by jedna z firem musela zavřít krám. Obě společnosti mají obrovskou hodnotu. V roce 2006 začala bitva mezi Facebookem a MySpace, do té doby hlavní sociální sítí. Facebook zvítězil ve 2 letech a příslušný segment prakticky opanoval.
Tyto příklady sice mohou působit jako náhodně zvolené, mají však vyjadřovat obecnější trend.
Paul Mccarthy v časopisu The Conversation tvrdí, že on-line svět směřuje k monopolizaci mnohem snáze než klasický „kamenný“. Není to nová myšlenka, již dříve upozorňovali na tento problém např. Brian Arthur a Justin Fox z Havard Business Review. Proč by to ale takhle mělo fungovat? Náklady na vstup do podnikání jsou v on-line světě přece relativně malé, takže proti vedoucím firmám by snadno a neustále měli vznikat noví hráči.
Příčinou této „on-line gravitace“, která bohatým umožňuje bohatnout ještě více, má být fakt, že on-line služby nebo obecně svět nových technologií velmi rychle vytváří de facto standardy, které opanuje jediný subjekt. Facebook je tak dnes dominantní sociální „osobní“ sítí, Google vyhledávačem, Microsoft takto dříve vytvořil jako de facto standard Windows. V on-line světě právě relativně konstantní fixní náklady vedou k tomu, že kdo jednou získá více zákazníků, má zajištěny prudce rostoucí výnosy (zákon rostoucích výnosů je zde formulován jako doplněk „zákona klesajících výnosů“ v klasické ekonomii; podle něj je např. stále těžší zvyšovat zemědělskou produkci, protože nejkvalitnější půda je již osázena). Jakmile jednou začal v souboji videotechnologií VHS a Beta dominovat první z nich, bitva velmi rychle skončila vítězstvím VHS.
Výzkumníci tvrdí, že v oblasti moderních technologií založených především na znalostech obecně funguje konkurence jen krátce, jeden z hráčů má tendenci rychle ovládnout celý trh a soupeře zničit. Novým dravým firmám nezbývá, než si zkusit vytvořit trh vlastní. Stejně to bude fungovat zřejmě i ve vztahu ke kamenným odvětvím – Amazon si s konkurenty nebude dělit trh, elektronické knihy zřejmě ty papírové prakticky smetou atd.

Zdroj: Phys.org

Poznámka: Na druhé straně také neexistuje jediný e-shop nebo jediný on-line deník, Google nedokázal porazit Seznam atd.



Úvodní foto: Karora, Wikipedia, licence public domain




Související články




Komentáře

23.12.2014, 18:27

.... ñïñ!!...

23.12.2014, 17:50

.... hello....

20.12.2014, 23:02

.... tnx for info....

19.12.2014, 16:12

.... good info!!...

31.07.2014, 07:56

.... ñïàñèáî!!...

Napsat vlastní komentář

Pro přidání příspěvku do diskuze se prosím přihlašte v pravém horním rohu, nebo se prosím nejprve registrujte.