Perlička: přemýšlení brání poznat chutný džem

Člověk |

Otázka, na niž chtěli vědci najít odpověď, zněla, jak blízko bude pořadí studentů pořadí odborníků? A jak budou obě skupiny svá hodnocení zdůvodňovat?




Jonathan Schooler jednou s Timothym Wilsonem uskutečnili následující experiment. Šlo při něm o jahodový džem. Časopis Consumer Reports dal dohromady panel odborníků na jídlo a uložil jim seřadit čtyřiačtyřicet různých druhů jahodových džemů od nejlepšího po nejhorší podle velmi podrobných měřítek chuti a konzistence. Wilson se Schoolerem vzali první, jedenáctý, dvacátý čtvrtý, třicátý druhý a čtyřicátý čtvrtý džem – Knott’s Berry Farm, Alpha Beta, Featherweight, Acme a Sorrell Ridge – a předložili je skupině vysokoškolských studentů.
Otázka, na niž chtěli najít odpověď, zněla, jak blízko bude pořadí studentů pořadí odborníků? Odpověď zní, že hodně blízko. Studenti dali na druhé místo Knott’s Berry Farm a na první Alpha Beta (takže obrátili pořadí prvních dvou). Studenti byli zajedno s odborníky v tom, že Featherweight patří na třetí místo. A studenti stejně jako odborníci měli zato, že Acme a Sorrell Ridge byly výrazně horší než ostatní, i když odborníci si mysleli, že Sorrell Ridge je horší než Acme, kdežto studenti soudili opačně. To, jak silně jeden faktor predikuje přítomnost druhého, vědci označují slovem korelace. Hodnocení studentů korelovalo s hodnocením odborníků hodnotou 0,55, což je celkem vysoká korelace. Říká tedy, že naše reakce na džem jsou docela dobré – i ti z nás, kteří nejsou odborníky na džem, při ochutnání poznají dobrý džem.
Ale co by se stalo, kdybych vám dal dotazník a požádal vás, abyste vyjmenovali důvody, proč dávate přednost jednomu džemu před jiným? Pohroma. Wilson se Schoolerem jinou skupinu studentů požádali, aby své pořadí doplnili písemným zdůvodněním, a u nich se umístil Knott’s Berry Farm – podle odborníků nejlepší džem – na předposledním místě a Sorrell Ridge, podle odborníků nejhorší, na třetím. Celková korelace klesla na 0,11, což ve zkratce znamená, že hodnocení studentů nemělo s hodnocením odborníků zhola nic společného.Tím že Wilson se Schoolerem přinutili lidi o džemech přemýšlet, je proměnili v džemové neználky.

Malcolm Gladwell: Mžik – jak myslet bez přemýšlení
Dokořán, 2007
Překlad Martin Weiss, 248 stran, 298 Kč
podrobnosti o knize
Anotace vydavatele
Co se děje v našem mozku, když se musíme rychle rozhodnout a nemáme čas přemýšlet? Jak je možné, že znalec umění rozpozná na první pohled padělek, který neodhalily komplikované testy? Jak se stane, že vycvičení policisté zabijí v přestřelce nevinného člověka, protože ho považovali za zločince? Můžeme se spoléhat na stereotypy, anebo nás zradí? Momenty našeho instinktivního rozhodování zkoumá ve své nejnovější knize Mžik americký novinář Malcolm Gladwell. Ukazuje, že není důležité mít co nejvíce informací, ale vybrat si ty podstatné. Sílu, ale i rizika tohoto myšlení bez přemyšlení, jak zní podtitul jeho knihy, ukazuje pomocí nejnovějších vědeckých poznatků, ale hlavně na příkladech lidí, kteří jsou v instinktivním rozhodování fenomenálně úspěšní a také těch, kteří se při něm dopustili fatálních chyb.








Související články




Komentáře

Napsat vlastní komentář

Pro přidání příspěvku do diskuze se prosím přihlašte v pravém horním rohu, nebo se prosím nejprve registrujte.