Člověk |
Na jednu stranu následující výzkum možná kandiduje na cenu Ig Nobel, má ovšem nesporně praktické aplikace a je i celkem zábavný.
Předpokládalo se, že když otevřete jídelní lístek (tedy v podobě v deskách, nikoliv jediný papír A4), hlavní/první pozornost očí se soustředí někam nad polovinu pravé strany. Z toho pak mohlo vycházet i uspořádání. To nemusí nutně znamenat, že by právě na tomto místě mělo být umístěno jídlo, o němž se předpokládá, že si ho objedná nejvíce lidí nebo na něm provozovatel nejvíc vydělá. Může se sem dát třeba nabídka nějaké maxiporce; tu si sice skoro nikdo nedá, ale na jejím základě stejně dostane hlad.
Profesorka Sybil Yang ze San Francisco State University ale nyní experimentálně sledovala kamerou pohyby očí čtenářů jídelních lístků. Došla k závěru, že většinou ho lidé čtou prostě jako otevřenou knihu, začnou vlevo nahoře a postupně projdou obě stránky. Není zde nějaká speciální oblast, na níž by oči ulpívaly nejdéle. Yang byla údajně k výzkumu motivována i ze subjektivních důvodů, protože sama četla jídelní lístek jako knihu a zajímalo jí, zda v tomto ohledu tedy není divná.
Jistěže lidé jsou ovlivňováni i dalšími vlastnostmi textu, barvami, styly písma apod. Některé části mají tendenci přeskakovat, to však ne v závislosti na jejich geometrické poloze. Převážně prý jde (pochopitelně) o informace o restauraci, dále pak o zeleninové saláty.
Z pohledu majitelů restaurací je tato informace asi příznivá, nemusí vymýšlet všelijaká kouzla, lidé si lístek (alespoň pokud se vejde na 2 strany) projdou nejspíš celý.
Zdroj: Physorg.com
Poznámky:
– Fungování jídelního lístku (obvykle bez obrázků) je jedna věc, zdaleka to ale neznamená, že časopisy příslušný „sweet spot“ vpravo mírně nahoře nemají. A zase úplně jinak to může fungovat na webové stránce.
– Možná se mlčky předpokládá, že takto to funguje u lidí, kteří primárně čtou zprava doleva a shora dolů.
– K tomu se přidává skutečnost, že existuje mnoho různých režimů „práce“ s jídelním lístkem; chcete si rychle něco objednat, nebo si prostě číst a nechat pracovat fantazii? Nebo třeba nejdřív jedete jen po cenách v pravých sloupcích? (Ale to už jsou asi banality, takhle by se dalo každé téma pitvat donekonečna.)
Komentáře
22.02.2012, 23:04 rorejs
chování v restauraci na toaletě
To nic není, já jsem kdysi dělal výzkum, ke kterému pisoáru obvykle zamíří muž, když přijde na toaletu. Možná byste se divili ale ani zdaleka to není vždy ten nejbližší, nebo ten k němuž je nejpřímější cesta. Každopádně je takový výzkum životně důležitý pro reklamní agentury, které provozují inzertní plochy na toaletách :-)
Napsat vlastní komentář
Pro přidání příspěvku do diskuze se prosím přihlašte v pravém horním rohu, nebo se prosím nejprve registrujte.