Kurt Goedel a upíři

Člověk |

Kolem Goedelova zákona/věty existuje celá řada nedorozumění. Některá z nich se snaží vyvrátit Raymond Smullyan ve své knize Navěky nerozhodnuto, která představuje populární úvod do celé problematiky... Věnováno všem bezesporně myslícím lidem, kteří se nikdy nedozví, že skutečně myslí bezesporně.




Kolem Goedelova zákona/věty existuje celá řada nedorozumění. Některá z nich se snaží vyvrátit Raymond Smullyan ve své knize Navěky nerozhodnuto, která představuje populární úvod do celé problematiky…

Na Smullyana si možná pamatujete z VTM, která vycházela v 80. letech. Tehdy se zde objevovaly jeho zábavné logické hádanky, mnohodílný příběh detektiva, který se do Transylvánie vydá pátrat po upírech. No a pak začnou příslušné chytáky – někteří obyvatelé Draculova hradu mluví vždycky pravdu, jiní vždycky lžou, ještě další jsou zmatení a neuvědomují si, zda mluví pravdu nebo lžou etc.
V Navěky nerozhodnuto pak Smullyan používá podobných prostředků i k výkladu Goedelovy věty. Namísto upírů zde však na scénu vstupují různí logici: Namyšlení, výstřední, bezesporní, opatrní… Tato označení přitom nemají nic moc společného s psychologií, ale popisují, za jakých podmínek různí logici věří jednotlivým výrokům. Ukazuje se přitom, že paradoxy začínají dávno před Goedelem, samozřejmě už u známého "jeden Kréťan řekl, že všichni Kréťané jsou lháři". Ke Goedelovi a dokazatelnosti se začneme blížit prostřednictvím analýzy výroků typu "nikdy se nedozvíte, že mluvím vždycky pravdu". Pokud se pohybujeme u analýzy lidských výroků, stále ještě máme možnost přestat prostě věřit v definující zákony systému (třeba to, že před sebou máme buď padouchy, kteří vždy lžou, nebo poctivce, vždy říkající pravdu). Jakmile přeskočíme k analýze matematických systémů, tato cesta je nám už uzavřena.

Tím se dostáváme až přímo ke Godelovi a jeho výroku, že pokud je systém (konkrétně aritmetika definovaná Russellem a Whiteheadem) bezrozporný, nemůže dokázat vlastní bezrozpornost. To ale není žádná zvláštní vada aritmetiky – a už vůbec ne doklad její rozpornosti:
Bezrozpornost aritmetiky samozřejmě lze dokázat (není pravda, že se to nemáme šanci dozvědět), ale musíme to provést "my", nelze to uskutečnit v rámci aritmetiky samé, aritmeticky (zde se Smullyan velmi blíží interpretaci, kterou nabízí např. také prof. Peregrin ve své knize Filosofie a jazyk, když zdůrazňuje právě onu potřebu vyskočit "nad systém", díky čemuž můžeme pravdivosti goedelovsky nerozhodnutelných/nedokazatelných výroků dokazovat úplně hravě – http://www.scienceworld.cz/sw.nsf/ID/B5ED33345486616CC1256E97004920C6?OpenDocument&cast=1).
A další věc: Představme si, že existují systémy, v rámci nichž lze dokázat jejich vlastní bezrozpornost. Musíme ale takovému důkazu věřit? Lze dokázat, že ve vnitřně rozporném systému lze naopak dokázat jakýkoliv výrok – tedy i vlastní bezrozpornost :-). Smullayn to přímo přirovnává k tomu, že je také pošetilé někomu věřit jen proto, že tvrdí, že vždy mluví pravdu.
A jde dokonce ještě dále. Ukazuje, že některé systémy nemohou dokázat vlastní bezrozpornost _právě proto_, že jsou skutečně bezrozporné.

Na závěr by snad mohlo čtenáře pobavit i Smullaynovo věnování v úvodu knihy: Všem bezesporně myslícím lidem, kteří se nikdy nedozví, že skutečně myslí bezesporně.

Zdroj: Raymond Smullyan: Navěky nerozhodnuto, Academia, Praha, 2003

Z knihy jsme již citovali tzv. tzv. ‚suprise examination paradox‘, viz http://www.scienceworld.cz/sw.nsf/ID/65E77726F63BFB40C1256EF6005494BF?OpenDocument.








Související články




Komentáře

13.08.2016, 21:01

[…] Kurt Goedel a upíři […]

Napsat vlastní komentář

Pro přidání příspěvku do diskuze se prosím přihlašte v pravém horním rohu, nebo se prosím nejprve registrujte.