Člověk |
Středověkou vědu si většinou spojujeme s filozofií, matematikou, teologií, prostě obory spíše logickými/spekulativními než empirickými. Jak se ale ve středověku vyvíjela ta část lidského poznání, ze které později vznikla novověká přírodověda?
pravidelné páteční „přetištění“ staršího článku
V raném středověku se rozvíjela především věda arabská; částečně šlo o recepci starších antických vzorů, ale částečně i o výzkumy vlastní. Kromě oborů často zmiňovaných a přijímaných z arabského prostředí i v latinské Evropě (medicína) stojí za pozornost například astronomie a optika. Arabské úspěchy zde přišly spolu se zdokonalením matematického aparátu. Kromě často zmiňované desítkové soustavy stojí za zmínku zavedení goniometrických funkcí (které v matematice antické známy nebyly; sinus zavedli Indové, ale systematicky se goniometrickými funkcemi zabývali právě až Arabové, odtud je převzali Evropané).
V astronomii sice Arabové přišli s některými idejemi zpochybňujícími ptolemaiovský geocentrismus, především však po sobě zanechali četná pozorování, jejichž systematickým výsledkem byly tabulky, přehledy a katalogy hvězd (ostatně některé hvězdy mají dodnes arabská jména, viz Algol – al-ghúl). Arabští astronomové vysvětlili třeba i to, proč hvězdy nejsou vidět na denní obloze.
Z antických poznatků vycházela také arabská mechanika. V suchých krajích byl zájem hlavně o stroje čerpající vodu. Známy byly také pokročilé další techniky, jak zacházet s vodou, stavba zavlažovacích zařízení i různých odtokových kanálů. Známo bylo i řešení úloh na páce. O zručnosti arabských mechaniků svědčí různé převodníky, které našly uplatnění v tvorbě hraček – různě se pohybujících figurín, jejichž obdoba je ještě dne občas k vidění na poutích. Posedlí byli arabští technologové měřením hustot; měli k dispozici přesné tabulky, takže měření hustoty jim často nahrazovalo kvalitativní analýzu; za tímto účelem vyvinuli i relativně přesné váhy. Podle hustoty dělili nerosty a určovali také složení kovových slitin. Vlastní techniky pro určování hustot byly převážně převzaty z Archiméda (viz jeho slavný případ se stanovením složení vládcovy koruny).
V arabském světě se rozsáhlá pozornost věnovala optice (největším optikem byl zřejmě Alhazen žijící kolem roku 1000), která však tehdy byla chápána jako součást geometrie, nikoliv fyziky. V podobě nauky o vidění měla ovšem vazbu i na oční lékařství, jako nauka o světle zase aspekty filozofické i teologické. Úvahy o perspektivě zase měly vztah k malířství.
Od arabských optiků pak přes Vitellia vede přímá cesta k Rogeru Baconovi. Nicméně až po Baconovi byl (Dietrichem z Freibergu kolem roku 1300) opraven Aristotelův omyl a zjištěno, že duha vzniká odrazem slunečního světla na jednotlivých kapičkách vody (nikoliv na mracích jako celku). Ve stejné době byl již běžně používán kompas a i celková teorie magnetismu předčila znalosti dosažené v antice (byť muslimští i křesťanští kapitáni někdy svěřovali kompas Židům, aby nemohli být sami nařčeni z používání magických sil). Objevily se první teorie nerovnoměrného/zrychleného pohyby (dávno před Galileem se objevil i první model, podle kterého je rychlost volného pádu lineární funkcí času).
Zdroj: Jindřich Bečvář a kol.: Matematika ve středověké Evropě, Prometheus, Praha, 2001
Část I. Štoll: Fyzika a astronomie ve středověku
a další
Poznámka: V příslušné kapitole výše zmíněné knihy je mj. psáno, že Kolumbus znal rozměry Země správně, pouze záměrně klamal své okolí, aby na svou výpravu dostal prostředky.
Komentáře
Napsat vlastní komentář
Pro přidání příspěvku do diskuze se prosím přihlašte v pravém horním rohu, nebo se prosím nejprve registrujte.