Hydra rozdrtila velmistra Adamse – konec jedné éry?

Technologie |

Po drtivém vítězství počítače Hydra nad velmistrem Adamsem v poměru 5,5:0,5 se komentátoři vesměs shodují na tom, že skončila jedna velká etapa. Na světě jsou šachové počítače o třídu lepší než ti nejlepší lidští hráči, další utkání už téměř nebudou mít smysl. Při minulých utkáních proti počítačům hráli velmistři na své poměry dosti slabě a dopouštěli se jednotahových přehlédnutí. Ne tak v případě Adamse - ten podle komentátorů odvedl prostě svůj standard, ale jednoduše neměl šanci.




Po drtivém vítězství počítače Hydra nad velmistrem Adamsem v poměru 5,5:0,5 se komentátoři vesměs shodují na tom, že skončila jedna velká etapa. Na světě jsou šachové počítače o třídu lepší než ti nejlepší lidští hráči, další utkání už téměř nebudou mít smysl.

Michael Adams je dnes nejlepší britský velmistr a 7. hráč na světě (ELO 2741).
Hydra, která během zápasu sídlila v Abu Dhabi (odtud pochází společnost PAL, která její vývoj financuje) a komunikovala prostřednictvím internetu, má výkon srovnávaný s 200 PC. 100 miliard operací za sekundu údajně odpovídá propočtu 200 milionů tahů. Jedná se o cluster 64 počítačů, každý z nich pohání Intel Xeon 3,1 GHz. V clusteru je 16 uzlů, na každém 64 GB operační paměti. Na rozdíl od starších strojů založených na kartách ASICs je Hydra postavena na programovatelných hradlových polích. Kromě FPGA a výkonu má být další výhodou Hydry oprosti starším modelům vylepšené techniky "odřezávání" (určité varianty jsou prohlášeny za irelevantní a počítač je dále nezkoumá) a také jemnější schopnost kvantifikovat poziční faktory (útok na krále, kontrola centra…). Díky výkonu počítač na své databáze zahájení obvykle spoléhá tak do 10. tahu (na počítač dost málo) a pak -alespoň podle svých tvůrců – už přikračuje k vlastní tvorbě.
Hydru lze samozřejmě použít nejen k hraní šachů, ale i pro další výpočetně náročné úlohy od analýzy DNA a některé simulace až po úlohy kryptografické. Společnost chce po úspěchu Hydry dodávat na komerčním základě relativně levné clustery-superpočítače založené právě na FPGA.

Už před zápasem většina odborníků sázela na Hydru, výsledek 5,5:0,5 je však šokující (odhadovalo se spíše 4:2 a diskuse se vedla o tom, zda se Adamsovi podaří alespoň jednou vyhrát). Výsledek obnášející pět výher pro počítač při jediné remíze představuje rozdíl třídy. Cenový fond zápasu byl 150 000 dolarů, z čehož vzhledem k výsledku ovšem rozhodující část získali tvůrci počítače.

Navíc ale zbývá dodat několik dalších skutečností:
Při minulých utkáních proti počítačům hráli velmistři na své poměry dosti slabě a dopouštěli se jednotahových přehlédnutí. Ne tak v případě Adamse – ten podle komentátorů odvedl prostě svůj standard, ale jednoduše neměl šanci. Adams navíc obvykle hraje solidně poziční šachy pokládané za "antipočítačové", takže jeho styl měl být pro počítač nepříjemnější než třeba Kasparovovo ostřejší kombinační pojetí.
Sám Adams prohlásil, že se s protivníkem srovnatelným s Hydrou dosud nesetkal. Počítač jej převálcoval nejen taktikou, ale i strategií; často nebylo (alespoň při zběžném pohledu) vůbec jisté, kdy Adams udělal rozhodující chybu – jeho pozice se prostě systematicky zhoršovala až byla náhle naprosto prohraná. To platí především pro partie 1, 3 a 5, kdy Hydra hrála bílými. Jednou rozbila svým aktivním, agresivním postupem ruskou hru, dvakrát zavřenou španělskou. (Její styl – subjektivně – vlastně trochu připomínal Kasparova.)
V partiích, kdy byl bílý Adams, se vždycky hrála sicilská. Občas to vypadalo, že velmistr vyšel ze zahájení s lehkou výhodou, ale v partii číslo 2 počítač bez problémů udržel remízu (i když zde se přece jen projevila určitá bezcílnost a tápání počítače v uzavřené pozici. Víceméně bezcílně přesouval figurky sem a tam ovšem i bílý). Za pozornost by stálo analyzovat závěrečnou poziční oběť kvality bílého, která ale remizový charakter pozice nijak nezměnila.
V partii číslo 4 zkusil velmistr "odolnost" Hydry v koncovce (donedávna velká slabina šachových počítačů), kde mu však počítač nedal nejmenší šanci (opět těžko zjistit, kde se stala rozhodující chyba). V poslední partii se pak Adams snažil opět počítač utahat, neměl ale nárok a když se v celkem rovné pozici (? – komentátoři po partii připouštěli, že vývoji na šachovnici příliš nerozuměli) pokusil o průlom, udělal s ním počítač velmi rychlý proces.
Hydra dosud v partii s člověkem nikdy neprohrála. Nemá zabudován žádný učící se algoritmus, po partiích ji vždy upravují její tvůrci.

Zdroje: Popis na BBC
http://news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/magazine/4576383.stm

Stránka věnovaná projektu. Zde najdete i záznamy veškerých partií.
http://tournament.hydrachess.com/index.php

Popis zápasu na stránkách ChessBase
http://www.chessbase.com/newsdetail.asp?newsid=2412


Adams – Hydra. 4. partie po 14. tahu bílého. Na první pohled vcelku rovná pozice, která by měla lépe sedět člověku, počítač hrající černými však v počínající koncovce bez problémů triumfoval.

Připraveno ve spolupráci s občankým sdružením Pražská šachová společnost








Související články




Komentáře

Napsat vlastní komentář

Pro přidání příspěvku do diskuze se prosím přihlašte v pravém horním rohu, nebo se prosím nejprve registrujte.