GIS systémy se začínají neodbytně prosazovat i v prostoru. Jednotliví výrobci softwaru v současné době dodávají ke svým systémům speciální nástroje, pomocí kterých je možné vytvářet, zobrazovat a analyzovat trojrozměrná geografická data.
Co aplikace umějí?
Tyto nástroje dokáží také vytvářet a editovat modely terénu (TIN), generovat vrstevnice, vypočítávat svažitost či viditelnost terénu, vytvářet jeho řezy atd. Na geografická data se můžete dívat z různých perspektivních pohledů a u některých lze vytvářet také jednoduché animace "průletu" nad terénem. 3D data jsou sice obvykle charakterizována vektory, ale do prostorových scén je mnohdy možné přidávat i rastrová data charakterizující např. povrch.
Jestliže používáte mapy na vyhodnocení geografických dat (resp. vztahů mezi nimi), můžete nyní vidět vliv hor, údolí, profilů budov a ostatních třídimenzionálních objektů nejen na své okolí, ale i na sebe navzájem. Úroveň současného softwaru dovoluje vytvářet dynamické a interaktivní mapy, které povyšují geografickou vizualizaci a analýzu víceméně na úroveň reality.
Pokud se nyní budete rozhlížet na softwarovém trhu po produktech tohoto typu, naleznete zde např. ArcView 3D Analyst od firmy ESRI a od Intergraphu 3D Terrain Modeler. V programech pro práci s 3D geografickými daty naleznete (mimo samotných nástrojů pro tvorbu 3D kontur a jejich statistickou analýzu ve třech dimenzích) také možnost integrovat data pocházející z programů CAD, pracovat s běžnými datovými formáty, nebo vytvářet hustotu ploch z atributů.
Další možnost, jak vytvořit model, je použití bodových datových zdrojů včetně GPS. Při práci v prostoru musíte zpracovávat skutečné rysy zemského povrchu (jako jsou budovy), ale také doly, podzemní vodu, metro nebo seizmickou aktivitu.
Vizualizační nástroje obsahují zásobu metod pro zpracování perspektivních pohledů (pan, zoom, rotace, překlápění, průlety…). Perspektivní scény můžete také rychle konvertovat do formátu VRML a použít pro další prezentaci na webových stránkách. Pro dosažení příslušného efektu reality je třeba pokrýt povrch rastrem nebo použít syntetickou texturu (3D Terrain Modeler, který dokáže vytvářet průmyslový standard Open Flight Models). Texturou lze také pokrýt modely, představující reálné budovy, silnice a liniová vedení.
Výsledkem 3D analýzy může kromě znázornění vzájemných vztahů být také vygenerování nebo interpolace profilu, zjednodušování a vytváření kontur, výpočet velikosti ploch a objemů sklonů svahů nebo stínění hor.
Něco málo o 3D datech
Arc View 3D Analyst, který nám slouží jako příklad programů této kategorie, podporuje 3 primární datové typy pro modelování ve 3D pravidelné sítě, trojjúhelníkovou nepravidelnou síť TIN a 3D Shapefiles.
Tvorba síťových ploch je možná importováním dat z běžně dostupných datových zdrojů; mezi ně patří v USA např. DEMs (U.S. Geological Survey Digital Elevation Models), NIMA (National Imagery and Mapping Agency) nebo DTED (Digital Terrain Elevation Data). 3D Terrain Mode-ler zpracovává také standardní datové zdroje, jako je CIB a CADRG (rastrové obrázky), DTED a VMAP.
TIN je rychlejší a efektnější reprezentace ploch na vektorovém základě. Tyto plochy mohou být přitom odvozeny od nějakého existujícího GIS projektu.
3D data lze získat i z ortofotomapy nějakého města. Mimo "barev" zde mohou být umístěny hladiny obsahující informace o dopravě, struktuře obyvatel, sítě apod. Počáteční informační atributy zahrnují jména ulic, jména budov a jejich výšku a jména vodních ploch. Všechny tyto rysy mohou být zařazeny jako témata a zobrazeny v perspektivním pohledu dohromady s ortofotomapou. Během používání 3D můžete získat seznam informací o objektech způsob získávání těchto informací specifický pro každý program, během "průletu" může uživatel např. označit vrchol budovy a získat její výšku nebo označit střed ulice a získat její jméno, případně další informace.
Zbývá snad jen dodat, že práce v 3D (a ještě navíc v reálném čase) s takovým množstvím dat, jaká představují geografické informace, je samozřejmě velmi náročná na hardware.