První vodíkový autobus v ČR

Technologie |

TriHyBus využívá systém trojitého hybridního pohonu: vodíkových palivových článků, baterie a výkonných kondenzátorů zvaných ultrakapacitory.




***tisková zpráva Ústavu jaderného výzkumu Řež 

Světový unikát – autobus s trihybridním pohonem – v Praze představil Ústav jaderného výzkumu Řež a jeho partneři Škoda Electric, Proton Motor a Veolia Transport. Je to zároveň první autobus s vodíkovými palivovými články vyvinutý ve střední a východní Evropě. Vozidlo s prozaickým jménem TriHyBus bude sloužit v běžné městské dopravě města Neratovice. Na projektu se finančně podílelo Ministerstvo dopravy ČR a Evropská unie.

Přestože TriHyBus (zkratka z anglického Triple Hybrid Hydrogen Bus, neboli trihybridní vodíkový autobus) vypadá jako běžný autobus, představuje jeden ze směrů, kam se může ubírat budoucnost městské dopravy. Při jeho provozu totiž nevznikají žádné škodlivé emise, minimální je i hladina hluku a vibrace při jízdě. TriHyBus je unikátní i mezi obdobnými vodíkovými vozidly. Využívá totiž systém trojitého hybridního pohonu: vodíkových palivových článků, baterie a výkonných kondenzátorů zvaných ultrakapacitory. „TriHyBus v podstatě využívá naplno všechny výhody této koncepce. Navíc uchovává brzdnou energii, aby ji mohl využít při akceleraci nebo jízdě do kopce. Tím pádem pracuje s mnohem vyšší účinností a tedy i delším dojezdem,“ vysvětluje Luděk Janík z ÚJV Řež. Podle něj má koncept trojitého hybridního systému velkou šanci prosadit se na mezinárodním poli v sériové výrobě. „Naším cílem bylo snížit cenu vodíkového autobusu použitím menšího palivového článku, a dále snížit spotřebu vodíku. Zároveň jsou všechny tři zdroje energie provozovány v optimálním režimu, čímž se prodlužuje jejich životnost,“ dodává Janík. To by pro případné zájemce o TriHyBus mohl být jedním z rozhodujících důvodů ke koupi. Česká republika by se tak opět zařadila mezi technologické leadery v oblasti inovativního automobilového průmyslu zaměřeného na vyšší ochranu životního prostředí.

Základním zdrojem energie pro TriHyBus je elektřina z palivových článků (výrobce Proton Motor, výkon cca 50kWe), dále baterie Li-ion (10 kWh, 40 kW) a ultrakapacitory (1,2 kWh, 200 kW). Pro spolupráci všech zdrojů energie byl vyvinut řídící systém, který optimalizuje tok energií v systému napájení trakčního motoru. Právě tento systém umožňuje rekuperaci energie do sekundárních zdrojů (například při jízdě z kopce, brzdění atd.) a její opětovné využití v energeticky náročných režimech (např. zrychlování). Toto uspořádání umožňuje využít palivový článek, primární energetický zdroj, s relativně malým výkonem.

 

 

Na projektu TriHyBus pracoval ÚJV Řež od roku 2005. Postupně se do projektu zapojila řada dalších partnerů z České republiky i dalších evropských zemí: Škoda Electric a.s., Proton Motor plc. (Německo), LindeGas a.s., IFE Halden (Norsko) a Veolia Transport a.s. TriHyBus má klasické rozměry běžného městského autobusu: je 12 metrů dlouhý a plný váží kolem 18 tun. Výkon elektrického trakčního motoru je 120 kW (odpovídá 163 HP), hlavní zdrojem energie motor je membránový palivový článek od firmy Proton Motor o výkonu 48 kW. Maximální rychlost TriHyBusu je omezena na 65 km/h. Do zásobníků na střeše vozidla se plní 20 kg plynného vodíku pod tlakem 350 barů a na jednu nádrž ujede TriHyBus až 300 kilometrů. Jezdit bude TriHyBus na běžné lince v Neratovicích, data z provozu se budou sbírat a analyzovat pro účely dalších vylepšení.

 

 

Parametry autobusu TriHyBus

Délka: 12 metrů

Váha: 14 tun

Podvozek: IRISBUS Citelis

Primární zdroj energie: 50 kW PEM vodíkový palivový článek

Sekundární zdroje energie: li-ion Akumulátor (max. 40 kW, 10 kWh) a

ultrakapacitory (4 x 18F, max. 200 kW, 1,2 kWh )

Skladování vodíku: 4 kompozitní tlakové nádrže (celkem 800l, 30 MPa ~ 20 kg H2) na střeše

Doba tankování plné nádrže: 10 minut

Dojezd na jedno natankování: 300 km

Maximální rychlost: 65 km/h (el. omezena)

Spotřeba H2: 7,5 kg / 100 km, což odpovídá přibližně 20 l / 100km nafty

 

Obrázek: ukazatele tří zdrojů energie (vodíkový palivový článek, baterie, ultrakapacitor)











Komentáře

Napsat vlastní komentář

Pro přidání příspěvku do diskuze se prosím přihlašte v pravém horním rohu, nebo se prosím nejprve registrujte.