06.03.2011, 09:56
Já rozumím tomu co píšete a jak to myslíte... jen s tím nesouhlasím :-).
1) Když se písemka nebude psát dřív než poslední den, musí se psát v den poslední.
2) Když se bude písemka psát poslední den, nebude to překvapení.
3) Poslední den se písemka psát nedá, pokud se nebude psát dřív (výchozí podmínka v bodu 1).
Ano... jenže pokud by pro studenta bylo překvapením, že se písemka píše v den x-1, zároveň by to znamenalo, že student připouští, že se může psát i v den x (protože by předpokládal možnost naplnění všeho z bodu 2... tedy i toho, že se v bod x-1 psát nebude). Jenže tenhle předpoklad vylučuje znalost informace, že v den X se psát nemůže nebo její opomenutí.
Student tuhle informaci má... takže se v n cyklu své úvahy posouvá o x -n.
Zkuste si vzít nějaký lépe uchopitelný model. Máte 2 žárovky s označením 1 a 2. K nim máte 2 vypínače s označením 1 a 2. Vypínač 1 zapíná právě žárovku 1 a vypínač 2 žárovku 2.
Vaším úkolem je nejprve sepnout vypínač 1 a pak vypínač 2. Zároveň máte informaci, že:
- právě jedna žárovka je vadná a nerozsvítí se
- v moment, kdy stisknete vypínač nesmíte mít jistotu, zda se žárovka rozsvítí nebo ne
Když se nad tím zamyslíte, musíte se nutně pohybovat v paradoxu, kde alespoň jeden z výroků není pravdivý.
Rozbitou žárovku by měl ovládat vypínač 1, protože u vypínače 2 si už budete jistý, že musí být k rozbité žárovce (pokud 1 fungoval). Jenže s touhle informací už musíte vyloučit i vypínač 1... to je právě ten paradox (a i důkaz, že x-1 je třeba vyloučit).Paradoxy s podivnou písemkou
05.03.2011, 19:55
Jenže já ani student právě chybu neděláme :-).
V zadání je "nebudete nikdy vědět"... student na problematiku nenahlíží touto jednoduchou cestou, jakou píšete. Takto by to bylo (dle mého názoru, který není slovo boží), pokud by student žil jen okamžikem a neposuzoval celou problematiku v kontextu všech dní. Ale žil pouze tím svým jedním dnem...
Student se ale na problém dívá v celém kontextu... pokud nebude psát po-čt, tak zbývá jen pátek. Tedy se musí psát po-čt. Jenže pak to nemůže být ani čtvrtek... atd.
Vy totiž ve své úvaze neberete na vědomí, že pokud třeba v ten čtvrtek neví, že bude psát... připouští, že může psát i v ten pátek.
Paradoxy s podivnou písemkou
05.03.2011, 15:45
nene... studentova premisa chybná být nemusí. Student totiž neposuzuje možnost písemky každý den nezávisle, ale v kontextu možností všech dní.
To je krásně vidět na tom ověření... pokud by se písemka psala ve čtvrtek, student by za předpokladu informace, že se nemůže psát v pátek a nepsala se v po, ú ani ve stř, musel dojít k tomu, že se bude psát právě ve čtvrtek... takže by to pro něj nebylo překvapení.
A díky předpokladu, že v poslední článek nemůže stav nastat se to posouvá až k bodu oznámení.
Takže jediné možné řešení je den oznámení.Paradoxy s podivnou písemkou